Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Verktyg som mäter ROE på Twitter

Varje dag får jag en sammanställning av tweets som riktats till mig, handlat om mig eller som nämner vissa av mig definierade nyckelord. Här är några tips för att mäta Return On Engagement på Twitter.  Vad använder du?

Socialoomph.com
SocialOomph

SocialOomph

Jag använder flera tjänster och har ännu inte funnit en sajt som tillfredsställer alla behov. Det verktyg jag använder för bevakning och utskick heter SocialOomph och har mängder av features. Jag använder huvudsakligen de fyra inringade funktionerna på bilden. Fördelen med att få e-postsammanställningar är att det kan dokumenteras och sparas. Tweets har ju ett bästföredatum som är ca 1,5 veckor.

Twitoaster

Twitoaster
Twitoaster

För att se hur många retweets och svar ett speciellt inlägg fått, rekommenderar jag www.twitoaster.com. Där kan du överblicka populariteten hos dina inlägg den senaste veckan. Det jag saknar här är samma sak, dvs statistik längre än 7 dagar bakåt.

Tweetstats

För att få utförlig statistik om ditt eget användande av Twitter (applikationer du använt,vem du oftast retweetar, antal tweets i månaden.) så kan jag tipsa om http://tweetstats.com. Den saknar dock statistik om inlägg och retweets.

TweetStats.com
TweetStats

Jag brukade använda www.twitteranalyzer.com mycket förut, den har väldigt mkt stats (vilka som oftast nämner en, vilka som skrivit till en men inte fått ngt svar o.s.v) men flera delar av tjänsten returnera numera tomma grafer.

The archivist

Nyaste tillskottet heter The Archivist. Den indexerar en sökterm som du bestämmer samt sparar, visualiserar och kan arkivera resultaten åt dig i t.ex Excel. Perfekt för omvärldsbevakning! Har du testat The Archivist Desktop Version så berätta gärna om din upplevelse i kommentarerna. Själv sitter jag på Mac och får nöja mig med webbversionen.

The Archivist

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen