Jag har en tendens att störa mig oproportioneligt mycket på vissa saker. Det kan vara att ljudnivån förstärks till det dubbla i reklampauserna på TV eller att batteriet på en modern HTC bara räcker i fyra timmar.

En sak har retat mig under en längre tid  – och det är varumärken som undertecknar sina inlägg med en anställds namn. Vet ni vad jag menar?

Detta är bara ett typexempel.

När man gör intåg med sitt varumärke i sociala medier så blir ens företag per automatik en mänsklig ”röst” eller persona. I min värld är styrkan med företags relationsbyggande att det just är varumärkets röst som signaleras – och inte en enskild person. Som kund förväntar jag mig att det är företaget som står för det som skrivs och sägs. Jag förväntar mig att möta företagets tonalitet, humor och humör – ej speglat genom en enskild anställd.

Min rekommendation till företag är att vid specifika kundtjänstärenden använda en anställds namn. Detta för att kunna följa upp vem exakt som haft hand om ens ärende.

Hur ser det ut i en krissituation och hur villiga är ni då att stå kvar med personliga avsändare?