Det är roligt när man får bekräftelse i form av fler besökare på sin sajt och feedback på det man skriver på sin blogg. Men hur tar man reda på sin nivå av inflytande i sociala medier?  Eftersom jag jobbar med onlinestrategier för företag är en viktig del att identifiera inflytelserika personer för ett varumärke. Samtidigt är det ju inte helt ointresserant att undersöka sin egen placering..

Klout Score

Jag började med att gå in på indexet ”Klout”, som är det närmaste man kan komma ett standardmått av inflytande på Twitter. Exempelvis har Justin Bieber det allra högsta Klout score på 100. Som jämförelse ligger Natalie Portman och jag på Klout score 65. Förutom detta visar sajten även vilken räckvidd, antal retweets, unika omnämnare, kommentarer och likes man mottagit. Ens karaktär klassificeras också som en av 16 typer.  Det stod om mig att min aktivitet och engagemang visar att jag ”get it”. Trevligt!

Twitalyzer.com

De här fem olika typerna är författade av Lisa Barone (@lisabarone) och är de som används på sajten Twitalyzer.com. Enligt dem är jag sociala medietypen ”Reporter”. Läs mer om personlighetstyperna här.

  • Everyday Users have a small circle of influence but great potential.
  • Reporters are connected people and great communicators. They live and breathe your industry. They are the bylines you constantly see and the people most immersed in your industry because they write about it every day. This group is super important to connect with because they hold three coveted things — press, coverage and links.
  • Social Butterflies are very active within their individual networks.
  • Trendsetters are early adopters who love to share new ideas.
  • Thought Leaders are the voices people listen to most.

En sak man kan reagera på är att indexen bara använder sig av ens aktivitet på Twitter. Är det helt omöjligt att bygga en plattformsoberoende tjänst som kombinerar blogg, LinkedIn, Buzz, Delicious, Foursquare mfl? Känner du till några företag som regelbundet använder sig av t.ex Klout Score i sitt marknadsförings-, sälj eller PR-arbete?

Sprid gärna vidare!
Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Email this to someoneBuffer this page