Vissa uppdrag, hur engagerande, intensiva och givande de än varit – leder aldrig till lansering av en färdig sajt. Ibland är förutsättningarna inte rätt, ibland saknas drivkraft hos någon av parterna att verkligen åstadkomma en förändring.

Den här skissen var en av flera som jag skapade inför en planerad redesign av Södermäklarna.se i april 2010. Om ni besöker sajten nu ser ni att den fortfarande ser likadan ut som den gjorde år 2003. Jag tänkte lista tre anledningar till varför just detta webbprojekt fastnade i idéstadiet.

Skiss Södermäklarna.se

Varför stannar vissa webprojekt i idéstadiet?

Starka systemberoenden. I Södermäklarnas fall var leverantörerna av bostadsannons-systemet samma som byggt hemsidan. Vid en redesign skulle man behöva bryta sig loss från den leverantören och börja om med ett nytt CMS, ny design och en ny koppling till annonssystemet. Inte bara skulle det innebära en stor kostnad, utan även medföra en risk att bli av med funktioner man vant sig vid. Systemleverantören var en stark opponent, som ogärna ville bli av med en intäktsdrivande kund. De lockade hela tiden med att lägga till nya funktioner på sajten till en överkomlig licenskostnad.

Oerfarna kravställare. Som konsult är det ju ditt jpbb att hjälpa kunden att agera kravställare gentemot leverantörer av webb och IT. Men är du bara inhyrd för ett fåtal timmar är det viktigt att kunden själv klarar att föra dialog, skriva specar och hålla möten. Annars finns risk att varje gång du är borta så tar projektet  ett steg bakåt i utvecklingen.

Brist på innehåll. Vid lansering av en ny sajt måste det finnas bra texter, filmer och bilder från start. För vissa företag är detta den största orsaken till att en lansering aldrig blir av. Det finns ingen som kan skapa bra innehåll, och man vet att det blir dyrt och omständligt att anlita någon annan som gör ”exakt som man har tänkt sig”.

Vilka är dina erfarenheter av varför webblanseringar stannar i idéstadiet?