Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Vad kan du om epostmarknadsföring? #eme2012

Det här läste jag på nätet häromdagen:

Email and search are the key drivers of online sales, with social contributing only a tiny bit.

Stämmer det verkligen? Efter att ha lyssnat på ett gäng briljanta talare på eventet Email marketing Evolved i onsdags är jag i alla fall övertygad om att eposten inte är död.

Om du gör en cost of sale-analys för ditt företags marknadsföring kommer du förmodligen se att epostmarknadsföring ger allra bäst ROI. Så är det för oss. Men vilka är det som köper, och vad köper de? Lyckas ni bygga lojalitet och kundnöjdhet i samma takt som ni genererar sälj?

Bild Anna-Carin Carnebro

Evelina satt bredvid mig i publiken i onsdags och bloggade om just detta: Epostmarknadsföring är inte den primära kanalen för att få in ett första köp från en ny kund. När kunden blir mer och mer lojal tenderar denne att använda din epostmarknadsföring mer och oftare som ingång för ett köp. Köp från epost sker alltså till stor del från dina bättre, mer lojala kunder (och därför är det t. ex viktigt att inkludera epostmarknadsföring när man pratar community management).

Eftersom epost är en smidig kanal för att få kunder att komma tillbaka och spendera mer, kan Nurturing by automation vara avgörande för att hämta hem kostnaden på ett effektivt sätt. Nurturing by automation förklaras av Kath Pay som ”Caring and tendering the database behind the scenes”. Tänk helt beteendestyrda utskick – om du klickar på x, får du brev y eller om x dagar gått sedan du blev kund får du brev y. Jag gillade verkligen den filosofin. Det behövs inte mycket för att hålla relationer sjudande och man kan vara precis lika personlig och relevant i ett automatiskt triggat utskick.

Fragmentation är en annan utmaning – nuförtiden använder vi devices med allt från små till stora skärmar, mängder av olika epostläsare, browsers, varierande system och mjukvaror. Tidpunkter och platser då konsumenter kan tänkas möta ditt varumärke via epost varierar kraftigt beroende på vanor: i sängen, på tunnelbanan, i bankomatkön, på jobbet osv. Hur anpassar du er epostmarknadsföring beroende på var och i vilket ”state of mind” mottagaren befinner sig?

Det här var bara en liten portion av vad Apsis bjöd på under eventet (jag hade generöst nog erbjudits ett bloggpass.) Håll utkik efter nästa inlägg där jag tänkte sammanfatta hur man lyckas med epost i mobilen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen