Alla digitala marknadsförare, oavsett om man är veteran eller nybörjare, har insett att epostmarknadsföring är överlägset när det gäller allt från att generera leads, samla in bidrag, få in registreringar till ett event eller att konvertera till försäljning.

Kunderna bekräftar, kolla t.ex på enkätsvaren från E-barometern 2014 – nästan 60% av de tillfrågade säger att de föredrar att ta emot erbjudanden från e-handelsföretag via e-post:

epost2

Undersökningen bekräftar också att hela 57% av kunderna skummar och läser epost från företag, när innehållet verkar intressant:

epost1

Hur hög är er öppningsgrad?

Företag som inte lyckas få mottagarna att öppna sina epostutskick har ett knivigt utgångsläge. Mina tips till er (förutom att skapa mer intressant innehåll.. vilket är en bloggpost i sig) är att ”tvätta ren” den kunddata ni har, öka relevansen, segmentera hårdare, förbättra ämnesrad, utskicksfrekvens och testa andra tidpunkter för mejlen att skickas.

Fortsätt optimera tills ni åtminstone uppnått industristandard för er bransch. Jag har bifogat lite statistik nedan för att hjälpa er att få koll på läget. Har ni redan en öppningsfrekvens på 59% eller mer? Då kan ni ta ledigt resten av dagen.

Industristandard för öppningsfrekvens:

Industry Open Click
Beauty and Personal Care 20.72% 2.82%
Business and Finance 20.68% 3.14%
Computers and Electronics 24.65% 2.83%
Consulting 18.78% 2.57%
Creative Services/Agency 23.65% 3.36%
eCommerce 17.35% 3.0%
Education and Training 22.49% 3.42%
Entertainment and Events 20.93% 2.51%
Gambling 18.72% 2.04%
Government 25.69% 3.64%
Health and Fitness 24.27% 3.64%
Hobbies 30.71% 6.65%
Home and Garden 26.44% 4.40%
Marketing and Advertising 18.81% 2.44%
Non-Profit 25.12% 3.25%
Retail 23.16% 3.26%
Software and Web App 21.86% 3.26%
Sports 26.57% 3.91%
(se hela listan på mailchimp.org) 

 

Om du som läser ansvarar för epostmarknadsföring på ditt företag så det vore jätteroligt om du ville dela med dig av er öppningsgrad i kommentarerna. Min erfarenhet är att både öppnings- och klickgrad ligger rätt mycket högre i Sverige, håller du med?