Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Uppstartstips för att synas online

Internet är stort och man måste börja någonstans. Snårigt som det än kan verka, kommer här tips på de allra vanligaste och mest använda plattformarna för att marknadsföra en verksamhet på nätet.

Twitter.com/help/verified
Starta ett twitterkonto och se samtidigt till att verifiera ditt företag och varumärke. Det finns många twitterkonton som uppger sig representera en produkt eller en profil utan att det stämmer.

www.wordpress.org
Starta en blogg, snabbt och gratis. Du kan med fördel bygga hela din företagssajt i WordPress. Det finns även ett otroligt intressant case från VisitSweden som har byggt ett helt intranät enbart på WordPress. Genialt.

Facebook Fan page
Kommunicera, kontakta och samverka med dina kunder och förstärk möjligheten att deras vänner också upptäcker din verksamhet.

www.slideshare.net
Producerar ditt företag innehållsrika och branschnyttiga powerpoint-presentationer? Dela med er av dem på Slideshare för att öppna ögonen för ert erbjudande.

www.ning.com
Starta en community. Gratis! Domännamnet blir: companyname.ning.com, men det går att peka om mot sin egen domän.

www.LinkedIn.com
Är ditt företag inte redan beskrivet med en egen profil på LinkedIn så se till att sätta upp en sida bums! LinkedIn är enligt många den allra viktigaste kanalen för extern rekrytering och profilering av företaget som arbetsplats.

Social media policy
Här finns mer än 60 exempel på policies. Luta er mot ett regelverk om hur ni ska sköta er sociala marknadsföring, i vilka kanaler, hur ni ska uttrycka er, när och med vilket fokus. Policyn bör också innehålla uppförandekod, krishantering och företagsspecifika regler om hur du som medarbetare får och inte får agera. Här är en bra svensk presentation: Bloggpolicy från Hallvarsson&Halvarson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen