I går uppmanade jag till att återanvända innehåll för att få liv i en proffsblogg. Men fenomenet återanvändning är också vanligt i webbutveckling och i konsultbranschen, där det ofta gäller att leverera maximal kvalitet fast med en minimal arbetsinsats.

Därför ska man återanvända innehåll

  1. Det blir billigare varje gång man ska leverera (men man tar lika mycket betalt mot kund).
  2. Det ökar effektiviteten så att man kan fokusera på rätt saker.
  3. Att ständigt uppfinna hjulet påverkar kvaliteten på innehållet.

reusing

Vi som inte lyckas återanvända något

Utmaningen att återanvända är stor om man jobbar med internet och sociala medier – vi spottar ur oss strategier, tipslistor, lathundar och guidelines, men efter två månader är det vi skrivit  inaktuellt. Jag vet inte hur många rapporter, matriser och best practice som ligger i min jobbmapp på datorn men som redan passerat sina bästföredatum. Jag tycker att det borde instiftas något sorts diplom för människor som hela tiden måste jaga de senaste nyheterna inom digital innovation och som aldrig kan lita på att en datakälla stämmer. Vi har det inte så lätt!

Uppdatera ditt CV med nya egenskaper

Förslagen nedan är skrivna med glimten i ögat, men poängen är att man med tiden utvecklar helt nya färdigheter som förhoppningsvis kan verka som en konkurrensfördel i arbetslivet:

  • Konstruktiv kritiker
  • Infödd informationsinsamlare
  • Superb skeptiker
  • Grym Googlare
  • Diplomerad dubbelkollare
  • Dedikerad Datummärkare

Känner du igen dig? Tipsa gärna om ett sätt att återanvända material trots att utvecklingen går snabbt.