Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Trendspaning för internet och ehandel

Idag satt jag på ett tvåtimmarsmöte med två respekterade konsulter och min hjärna kokade. Jag fick frågor om utvecklingen för Internet och varumärkens, om framtiden för onlineaffärer, IT, eCommerce, sociala medier och marknadsföring.

Min trendspaning för onlinemarknadsföring

  • Virtual Currencies
  • Gränser suddas ut, språkskillnader blir mindre – valutor blir en obelägenhet.
  • Crowd collaboration, mindre assisterad kundservice
  • Prissättning som styrs av kundrecensioner.
  • Augmented reality, se lediga rum, välj finaste utsikten
  • Ehandelssajter anpassade till varje användares ”level of insecurity”
  • Röststyrda bokningsflöden, machine translation
  • Extrem long-tail vid sökningar
  • Mediokra varumärken finns längre
  • CSR – goodwill, välgörenhet (Varumärken bedöms efter sitt sociala anseende)
  • Gamification
  • Gesture recognition
  • 5G, Dynamic Adhoc Wireless Networks
  • Immediate response times (due to little patience and fiberoptic internet becoming a standard)
  • Software agents, intelligent personal shoppers find best room, flight etc for you
  • 15+ billion connected devices (faktisk prognos)
  • Internet of Things – http://www.idg.se/2.1085/1.461228/android-snart-i-kylskap
  • Open data, open APIs, bygga nya informationslager
  • Dynamiskt innehåll baserat på beteende och psykografi

När jag gick därifrån så sade en av herrarna till mig – ”Du vet att vi kallar dig Popcorn?”

Jag väljer att tolka detta som att när mitt lock är av så fullkomligt sprutar det ut intelligenta idéer :) Men sen har man i och för sig en jäkla röra att städa upp.

 

7 kommentarer på ”Trendspaning för internet och ehandel

  1. Mkt intressant denna sajt.
    Jag intresserar mig mkt för hur man skall få många i min åldersgrupp att komma ”med i matchen” när det gäller mkt av det du skriver om. Själv är jag 47 och intresserar mig mkt för allt som har med webben, e-handel och IT att göra men det känns som min generation 1960-1975 antingen är pionjärer som var med och startade upp det hela och således är väldigt kunniga och insatta i det hela eller så är man på någon slags ”mellannivå” där man hänger med ok men väldigt många anser ju banne mig att mejl är ganska nytt (lite överdrivet förstås men inte så långt från sanningen). Häromdagen var jag på en föreläsning där föreläsaren (i 45-50 års åldern) använde overheadbilder!!
    Majoriteten av dessa personer har ändå 20-25 år kvar i yrkeslivet och förhoppningsvis 40-45 år kvar av livet… Hur kan man nå dessa? Jag vet att många vill lära sig mkt mer och vi pratar inte om ointelligenta personer, snarare tvärtom, men man ger sig inte tid och man har kanske inte ork. Man befinner sig bekvämt i ett yrke man haft i 20 år (minst) och är trygg i det. Men det händer inte alltför sällan att mina yngre kollegor och jag själv får visa jämnåriga och ngt eller ngr år äldre kollegor de mest grundläggande i olika datasystem eller annat IT relaterat. Det finns ett glapp mellan generationer här som jag inte tror mänskligheten upplevt tidigare. Historiskt sett har ju de äldre lärt de yngre och inte som nu tvärtom! Men som sagt hittar man möjligheter att överbrygga kunskapsglappen tror jag mycket av det negativa med t ex webben (nätmobbning, skev syn på sexualitet pga av lavinen av porr, pedofilers grooming mm) skulle kunna stävjas…. Nåväl, intressant att ”spåna” kring om inte annat! Funderar således på hur man skulle kunna minska kunskapsglappen generationer emellan. Webben och IT i all ära men det finns värden som går om intet när föräldragenerationen är ”bortkopplad” för att vara lite ordvitsig….

  2. Jag älskar det här kommentarsfältet!! Skrattar så att jag nästan gråter av ”konsultens” replik här nedanför. Den tar jag med mig.

    @Robert Sahlin – Intressanta spaningar, jag har tänkt mycket på flera av dem. Men vad innebär de här tre? – Virtuella gåvor, – Prenumerationsmodellen och – Video/Image marketplace.

  3. Vi tycker du gör bra popcorn oxå. Vi tror att de skulle passa i många anrättningar, men vi förstår inte alltid vilken.
    När vi listat ut vilken så kommer det en ny typ av popcorn och så får vi börja om.

    Men vi gillar dig skarpt.

  4. Intressanta reflektioner,

    andra områden som jag tror kommer att förändra förutsättningarna för onlinemarknadsföring och e-handel är:

    – Personligare och enklare betalningssätt (inte bara valutan)
    – TV:n (social/anpassad/interaktiv)
    – Video/Bildigenkänning
    – Same day delivery
    – Perfect fit
    – Virtuella gåvor
    – Prenumerationsmodellen
    – Video/Image marketplace
    – Showrooms/popup-stores
    – Sell-your-own-creations (mass-customisation)

  5. Japp, jag frågade om jag han menade att jag aldrig ville hålla klaffen – men han menade på att jag uppvisade sådan entusiasm och bredd. #win

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen