Du kan inte laga en dålig produkt eller ett dåligt erbjudande med en snygg infografik.

Men det finns mycket annat du kan göra för att skapa värde med hjälp av content marketing. I Internetworlds artikel Så skapar du innehåll som engagerar dina besökare delar jag med mig av mina rekommendationer. Här är ett utdrag:

Mina 5 tips för bättre innehållsmarknadsföring

  1. Våga vara personlig. Berätta historier som berör, lockar till skratt, underhåller eller informerar – på ett sätt helt fritt från säljbudskap.
  2. Folk bryr sig inte om ditt företag eller din produkt. De bryr sig om vad dina produkter kan göra för dem. Hur kan ni förbättra kundernas liv, hälsa, karriär, relationer till andra?
  3. Tänk på innehållet som ett verktyg för att etablera ett handslag med mottagaren: ”Det här innehållet var så värdefullt, så det är okej att ni marknadsför er mer mot mig.”
  4. Försäkra er om att ni har en organisation som inventerar, producerar, uppdaterar, återanvänder, multikanals-publicerar och spårar innehåll som skapas.
  5. Se till att avsändare, tilltal och kvalitet är konsekvent.
Bild: IDG
Bild: IDG

För mer inspiration, läs vidare om hur vi skapade en strategi för content marketing. Och släng gärna iväg en kommentar om du vill dela med dig av egna erfarenheter!