Jag fick en fråga. Den satte mig ur balans för en sekund, så jag var tvungen be personen i andra änden att upprepa frågan:

Hur gör vi för att förhindra att våra produkter visas på Prisjakt?

På ett sätt tycker jag synd om de företag som inte har insett att den traditionella marknadsmixen är satt ur spel och makten har skiftat från tillverkaren till konsumenten. Det är nämligen ni, de stora företagen med förlegade affärsmodeller, som blir förlorarna genom att envist hålla fast vid de strategier som har funkat bra fram till nu.

För er som undrar varför det är fel att ta bort sina produkter från Prisjakt; Micco beskriver det bra:

Värde är det varje köpare egentligen är mest intresserad av, inte priset. Om dina återförsäljare eller kunder kräver att du måste sänka priserna, är det sannolikt för att dina kunder inte upplever att de får ett tillräckligt värde för de pengar du vill ha för produkten.

Här kommer fler argument

  • 85% av svenskarna använder Internet för att leta information om en produkt
  • 70% av svenskarna använder Internet för att göra prisjämförelser
  • Pricerunner och Prisjakt har över 500 000 unika besök i veckan
  • Den svenska e-handeln omsätter över 66 miljarder kronor
  • Recensioner
 och
 betygsfunktionerna
 gör konsumenterna
 kunniga
 och
 trygga
 innan
 köpet vilket minskar returer och ökar känslan av nöjdhet.
Svenskarna och Internet - 2010

Så fundera på vilket pris ni betalar för att era produkter inte syns på sveriges två största prisjämförelsesajter. Och för er som ser möjligheterna och är beredda att tänka och agera annorlunda – ring mig.