Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

#ThereseTipsar 20 maj 2013

Det är en mulen måndagkväll och det råder aningens nyhetstorka i webbvärlden. T.ex kan man läsa i flödet att Yahoo vill köpa Tumblr, Netflix är störst i Sverige på streamad betalt-tv och att Bill Gates återigen är rikast i världen. Mina tips är kanske inte rykande förstasidesstoff men väl värt att djupdyka i om du har en stund över!

  1. Can fancy photos and lavish linking help Google+ take off? | The Verge
    ”Om vi får dina bilder kan vi få din själ”. Om man ska tolka The Verge djupdykning är det detta som är Google’s strategi med Google Plus.  Och flera av de senaste lanseringarna pekar åt samma håll: Fotoredigering, snabb-retusch och nytt nyhetsflöde som automatiskt skapar hashtaggar baserat på vad dina foton föreställer. Har du inte har upplevt nya plus.google.com kan jag rekommendera ett besök.
  2. Varför lyckas vissa ledare med att skapa resultatmässiga genombrott?
    Om jag inte hade varit på väg till Google i Dublin just den 31/5 så hade jag gått på det här: Gratis frukostmöte om ”performance management” på Scandic Anglais. Qeep är ett managementkonsult-företag som hjälper kunder att nå resultatgenombrott, och frukosten riktar sig till dig som är VD, Försäljningschef, Affärsområdeschef eller motsvarande. Visst låter det lockande?
  3. Pinterest Partners With Brands to Add Information to Pins
    Pinterest har inlett samarbete med varumärkena eBay, Target, ModCloth, Sony och Netflix för att deras pins ska innehålla mer information och matigare beskrivningar.  Ett klädesplagg från ModCloth innehåller t.ex en prislapp, medan en pin från Netflix kan visa betyget på en film eller information om vem som har dubbat en viss TV-serie.
  4. Cross Device Measurement in Google Analytics
    Det finns dagar då jag önskar att vi körde Google Analytics på jobbet. Det här är en av dem! Nya Universal Analytics klarar av att mäta assisterande försäljning från mobilen, mäta kundens väg till köp från mobil, tablet och PC, och även tolka ifall det är en och samma person som besöker sajten från tre olika enheter. Och man behöver inte använda sig av Google-ID för att spåra en inloggad användare mellan devices. Det går lika bra med ett kund-ID från ens egen databas. Något annat smått fantastiskt är möjligheten att sätta mål baserat på händelser och affärsdata i externa system. Exempelvis kan ett ifyllt online-formulär tillskrivas värdet av ett senare underskrivet avtal, om man kan kopplar ihop CRM-system och Google Analytics.

cross-device

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen