Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

#ThereseTipsar 15 oktober 2016

Nu finns E-barometern för Q2 2016

Här kan du ladda ner E-barometern för andra kvartalet 2016. I rapporten framgår tydligt att den nordiska e-handeln befinner sig på en global marknad: antal svenskar som handlar från utländska sajter ökar. Och allt fler utländska konsumenter handlar från svenska sajter.


Ladda ner E-barometern här
e-barometern handlar om Internethandeln i Sverige. HUI följer sedan år 2000 den svenska detaljhandelns utveckling på internet genom e-barometern. Idag sker detta i samarbete med Posten och Svensk Distanshandel och e-barometern publiceras en gång per kvartal. Underlaget till e-barometern bygger på ett urval av cirka 1 500 företag med försäljning över internet och kompletteras med en konsumentundersökning riktad till 1 000 konsumenter.

 

Så påverkas du av EU:s nya regler för personuppgifter

EU:s nya regler för hantering personuppgifter börjar gälla 2018. Det som är nytt (och som påverkar dig som e-handlare) är: 1) Skyldigheter att designa dina kundsystem så att bara sådana uppgifter som är nödvändiga behandlas 2) Krav på att identifiera de integritetsproblem som kan uppstå och 3) Skyldighet att anmäla säkerhetsincidenter till dataskyddsmydigheten,


EU:s nya regler påverkar alla företag – det här är vad du måste veta
Nya tider, nya lagar. Det händer mycket med EU:s lagbok. Företag får nya riktlinjer och nya ansvar. Här har vi samlat allt ni behöver veta.

 

Värt att betala för impressions av displayannonser?

En undersökning av ”Viewability” av onlineannonser visar att 25 procent av annonserna som industrin anser har visats i själva verket aldrig tittats på. Och för att en annons ska tittas på i upp till en sekund måste den ligga synlig på skärmen i minst 14 sekunder. För en synlighet i mer än 1 sekund så måste den ligga på skärmen i hela 26 sekunder. Helsidesannonser hade (föga överraskande) bäst ”ad recall” på 52 procent.


Banners behöver minst 14 sekunder för att ha någon effekt
En nu studie baserad på så kallad Eye-tracking avslöjar att digitala annonser måste synas på skärmen i minst 14 sekunder för att överhuvudtaget ha någon effekt.

 

Hur gick det med kylskåpsleveranserna från ICA?

I våras lanserade ju ICA tillsammans med PostNord och Glue (tillverkare av digitala lås) ett projekt där man kunde få maten hemlevererad och uppackad i kylskåpet – även om man inte var hemma. Chauffören skulle kunna låsa upp dörren via smartphone. Men är det någon som vet hur det gick sedan? Ping @Verlage på Postnord.


ICA och PostNord tar sig in i ditt hus och levererar till kylen
ICA, PostNord och Glue lanserar ett pilotprojekt som innebär att du kan få maten hemlevererad och uppackad i kylskåpet även om du inte är hemma.

 

Läsvärd artikelserie om läget hos statens paketleverantör

Paketslarv, stressade anställda, missade utkörningar och katastrofal kundservice. I en serie artiklar tittar SvD närmare på Postnords verksamhet som kritiserats kraftigt av både kunder och e-handlare. Postnord förklarar problemen med att postmarknaden har blivit alltmer digitaliserad. Detta har inneburit kraftigt minskade intäkter, samtidigt som man har haft inkörningsproblem med ny teknisk utrustning.


SvD granskar Postnord
I en serie artiklar tittar SvD närmare på Postnords verksamhet.

 

Nya Stockholmsdomänen släpps inte till försäljning

Stockholms stad har köpt toppdomänen .stockholm (punkt stockholm). Lanseringen av en ny webbplattform under den nya domänen är planerad till år 2018 i syfte att ”knyta ihop stadens digitala utbud och förstärka användarupplevelsen”. Totalt har Stadsledningskontoret sökt 18 miljoner kronor för att finansiera utvecklingen. Försäljning av domäner under .stockholm kommer inte att släppas fri.


Nya Stockholmsdomänen blir dyr
Nya Stockholmsdomänen blir dyr 1 comment | Posted by Daniel Åhlin | 6 oktober, 2016 | Domännamn 2011 öppnade ICANN upp för en rad nya toppdomäner knutna till städers namn, och i likhet med andra storstäder som London och New York har Stockholms stad köpt loss en egen toppdomän. Men det kostar skattebetalarna en hel del pengar. Köpet av .stockholm skedde för drygt två år sedan och kostade enligt uppgift en miljon kronor. Till det kommer kostnaden för den årliga driften.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen