Konsumentmakt
5% av börsnoterade företag har problem med negativa varumärkes-sökresultat på Google. I den här artikeln betonas att för att bli ett framgångsrikt företag 2011 måste man bemöta krav och kritik från den “lilla individen” – eftersom denna information i allra högsta grad är märkbar och kan påverka vad blivande kunder ser när de söker på ditt företagsnamn. Jag håller med om att man ska finnas sökbar, hittbar och kommunikationsbar. Ett bra lästips är denna bloggpost på Disruptive, om s k Brandjacking i sökmotorerna. (Där rekommenderas man dock tyvärr att anlita utändska SEO-konsulter för att manipulera och förstärka sökresultat som är negativa för ens konkurrenter. Inget som direkt stärker uppriktighet och äkthet.)
What do you love?
Google gör en rolig lösning på problemet att folk inte känner till hur mycket man kan göra med alla deras produkter och tjänster. Starta här, skriv in vad du älskar – så returnerar Google en fin vy med olika saker du kan göra för att dyka djupare ner i ditt intresse.