Vi som jobbar med digital marknadsföring sitter på två markanta och unika fördelar: vi kan avbryta våra aktiviteter när vi vill och vi kan mäta effekten av allt vi gör.

Mitt tips till er denna morgon är därför att ta tillvara på denna fantastiska förmåga! Utnyttja digitala medier för att testa all marknadsföring, PR, kommunikation och paketering innan ni sätter spaden i marken. Ett företag som inte gjorde det, och ångrade sig bittert efteråt är Locum. Ni minns väl deras julkort?

Gå ut med den nya kommunikationen på små annonsytor, och för tilltänkta målgrupper i t.ex begränsade epostutskick och sociala medier först så slipper ni göra stora och potentiellt dyra tabbar.

20121206-224327.jpg

Läsvärt i ämnet

Reklammarknaden omsätter 30 miljarder kronor per år. En ny undersökning visar att enbart hälften av kampanjerna följs upp och utvärderas, och en ännu mindre andel visar effekt på försäljningen.