Ni minns kanske mitt blogginlägg i början av November, där jag beskrev hur vi skulle testa att stänga av alla Adwordsannonser på sökningar som ”hotell i Stockholm”. Nu har det gått lite mer än en månad och jag tänkte berätta hur det har gått!

Resultatet är helt galet. Det tar nästan emot att blogga om det eftersom jag är en så stark anhängare av sökmarknadsföring. Var annars visas dina annonser bara i sammanhang då någon specifikt efterfrågat din tjänst eller produkt?

Sökningen ”Hotell i Stockholm”

Trots att vi alltså stängde av alla svenska hotells generiska Adwordskampanjer, har intäktsbortfallet inte varit enormt. Många faktorer har säkert hjälpt och påverkat detta, tex framgångsrika kampanjer i andra digitala kanaler, ökad konvertering och engagemang i sociala medier.

Kostnadsbesparingen är sexsiffrig.

Innan experimentet startade hade jag uppskattat hur mkt vi kunde spara och det landade väldigt nära. Så jag är på ett sätt lite nöjd över hur nära vi kom. Jag räknar dock kallt med att i december och framåt så kommer avstängningen att börja ha effekt på försäljningen. Frånvaron av annonser på Google är ohållbart i längden, både med tanke på varumärket men också med tanke på att andra konkurrenter får så mycket av utrymmet.

Stay tuned..