Ni minns kanske mitt blogginlägg i början av November, där jag beskrev hur vi skulle testa att stänga av alla Adwordsannonser på sökningar som ”hotell i Stockholm”. Nu har det gått lite mer än en månad och jag tänkte berätta hur det har gått!

Resultatet är helt galet. Det tar nästan emot att blogga om det eftersom jag är en så stark anhängare av sökmarknadsföring. Var annars visas dina annonser bara i sammanhang då någon specifikt efterfrågat din tjänst eller produkt?

Sökningen ”Hotell i Stockholm”

Trots att vi alltså stängde av alla svenska hotells generiska Adwordskampanjer, har intäktsbortfallet inte varit enormt. Många faktorer har säkert hjälpt och påverkat detta, tex framgångsrika kampanjer i andra digitala kanaler, ökad konvertering och engagemang i sociala medier.

Kostnadsbesparingen är sexsiffrig.

Innan experimentet startade hade jag uppskattat hur mkt vi kunde spara och det landade väldigt nära. Så jag är på ett sätt lite nöjd över hur nära vi kom. Jag räknar dock kallt med att i december och framåt så kommer avstängningen att börja ha effekt på försäljningen. Frånvaron av annonser på Google är ohållbart i längden, både med tanke på varumärket men också med tanke på att andra konkurrenter får så mycket av utrymmet.

Stay tuned..

Sprid gärna vidare!
Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Email this to someoneBuffer this page
  • I.S

    Mycket intressant inlägg och bra frågor Robert! Är nyfiken på en uppföljning

  • Jätteintressant experiment, men jag har några frågor:

    1. Vilken attribution model använder du för att följa upp generiska sökningar. Det känns inte osannolikt att generiskt har större andel assist än varumärkesrelaterade sökningar, dvs kommer tidigare i köpprocessen.

    2. Är det bara svenska sök efter produkter i Sverige som omfattas? Känns som varumärket Scandic är väl inarbetat i Sverige och finns på de flesta svenskars shortlist av alternativ när de letar hotell i Sverige. Vågar du göra samma experiment på engelskspråkiga sökningar efter hotell i Sverige?

    3. Hur ser resultatet ut om du segmentera på privatresenärer och affärsresenärer?

    4. Har experimentet inneburit att ni lagt större budget på varumärkessök så att ni får in fler avslut den vägen?

    5. Hur ser PPC-försäljningen ut om du jämför okt 2011 mot okt 2012, dvs innan experimentet började?

    Om du inte vill/får svara på bloggen så kanske vi kan diskutera över en lunch efter årsskiftet.

    Det har varit ett nöje att följa din blogg under 2012 och ser fram emot lika kul och intressant läsning under 2013.

    God jul och gott nytt år!