Nästan exakt ett år efter att jag deltog på seminariet med Apsis (där jag för första gången såg exempel på animerade giffar i nyhetsbrev) kan jag stolt presentera vår egen variant!

Animering i epost

Ovan exempel är en ganska enkel variant med syfte att driva uppmärksamhet kring ett erbjudande. Men Dell har visat på ett bra exempel där den animerad giffen använts för att visa upp funktion och finess av en fysisk produkt. Inför lanseringen av XPS 12ville man förmedla hur datorn enkelt kunde omvandlas till en slimmad tablet, och infogade denna 4 sekunders gif-animation i ett epostutskick. Resultatet blev 42% ökning i click-through-rate och 103% ökning i konvertering (!)

Image from marketingsherpa.com

När epostleverantören MailChimp skulle demonstrera hur man använde en ny funktion i gränssnittet använde de också animerade giffar. Såhär snyggt blev det:

De flesta epostklienter med undantag av Outlook 2007 har inga problem att visa animerade giffar. Tänk bara på att filstorleken på en animerad blir betydligt större än statiska versioner.

Lycka till, och länka gärna till era exempel på animationer i nyhetsbrev i kommentarsfältet!

Image via responsys.com Sandalen hittade jag på responsys.com

 

Sprid gärna vidare!
Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Email this to someoneBuffer this page
  • Har alltid tilltalats av funktionsvisning i reklam. De som säljer en känsla får ofta mig att aktivt titta på annat.