Sedan min medverkan i en paneldebatt hos Karlstads Kommun har jag funderat på hur kommuner kan använda ny teknik och sociala medier för att designa smarta interaktiva tjänster åt sina medborgare. De här funktionerna skulle jag vilja erbjudas i kommunen där jag bor!

Idéer för en e-vänligare kommun

  • När jag fyller i mitt personnummer vid ansökan om t.ex parkeringstillstånd så hämtas mina adressuppgifter automatiskt från SPAR.
  • Om jag söker jobb inom kommunen är databasen ihopkopplad med LinkedIn så att mitt färdiga CV laddas upp direkt till kommunens jobbdatabas
  • En mobilapp berättar vilken datumparkering och vilka städrutiner som gäller på gatan där jag befinner mig.
  • På kommunens Facebooksida erbjuds ett kostnadsfritt forum för köp/sälj, bytes/uthyres, hund- och barnpassning, loppmarknader m.m. Kommunen övertar sådant som inte blir sålt och skänker till behövande.
  • Webbkameror sätts upp vid utvalda korsningar, torg, hamnar, infarter och live-streamen publiceras på nätet, i kommunens app samt till ett feed man kan prenumerera på.
  • Kollektivtrafiken är uppkopplad till en mikrobloggtjänst så att man kan bli ”follower” av en viss busstur och bevaka förseningar och trafikstörningar.
  • Frågor från Twitter och Facebook kopplas direkt till kommunens ärendehanteringssytem istället för att resultera i ett mail.
  • Kunna göra analyser med hjälp av GPS:er i mobilen hur medborgarna rör sig i kommunen under en arbetsvecka (frivilligt). Informationen används för att kartlägga mijöpåverkan, upplevelse och stadsplanering.
  • Bibblan Svarar (fanns redan!) En svarstjänst från biblioteket där man kan fråga sådant som Google inte klarar, och få svar via e-post nästa arbetsdag.

Att bygga webbtjänster runt offentlig data är inte komplicerat. Två exempel på sådana sajter är OmVård.se (jämför vårdcentraler och vårdköer ) och Brottspejl.se (statistik på brott över hela Sverige, indelat på län och kommuner) Kommunerna ligger dessvärre efter i utvecklingen av e-tjänster. Detta urklipp kommer från en intervju med Björn Hagström, IT-samordnare i Örebro kommun:

Det är otroligt mycket mer komplicerat än vad man kan föreställa sig som utomstående. Ska man kunna signera ett formulär online krävs det  avancerad och dyr teknik. Vill man få in det direkt i våra interna system, då blir det riktigt komplicerat.

Ni som arbetar på kommuner med en bra närvaro i sociala medier – vad berättar era medborgare om som gör dem arga, glada eller frustrerade? Vilka är de mest efterfrågade digitala tjänsterna, och vad är det som hindrar kommuner från att göra verklighet av de idéerna?

Så kan kommuner arbeta med Sociala Medier, KommITs 2012
Så kan kommuner arbeta med Sociala Medier, KommITs 2012
Sprid gärna vidare!
Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Email this to someoneBuffer this page