strategi

Marknadsavdelningen som mediehus – så funkar det

by

Det här är andra delen om Marknadsavdelningen som mediehus – i första delen beskriver jag varför vi bör inspireras av publicisterna. Hur transformerar man en marknadsavdelning till ett mediehus? Jag kommer att beskriva hur du kan utnyttja de resurser som redan finns i företaget på ett nytt sätt, och låta dem agera publicister i ert alldeles egna […] Read more…

The 5 Why’s – konsten att ställa frågan varför

by

Människor som står inför obehagliga förändringar går ofta in i chock och förnekelse. Det drabbar även företag. Digital teknik har medfört omställningar som lyckats paralysera hela branscher. Har du ett problem? Första steget till tillfrisknande att inse att man har ett problem. Som beslutsfattare kan det vara svårt att komma till denna insikt. Förvånansvärt många går till […] Read more…

Hemligheten bakom integrerad marknadsföring stavas samarbete

by

Kundens väg till köp går inte längre från Awareness till Action. Företag som bygger sin organisation att reflektera detta linjära tankesätt har dåliga förutsättningar att lyckas i en digital och ständigt uppkopplad verklighet. Har du sett ett projekt misslyckas på grund av isolerade ansvarsströmmar och uppdragsgivare och dåligt samarbete dem emellan? Jag har sett hela kampanjer fallera pga spretande budskap […] Read more…

#ThereseTipsar 5 maj 2014

by

YouTube Creator Blog: Boost your channel’s recognition using new intro videos Nu kan du lägga upp en 3 sekunders introfilm att visas innan din officiella video på YouTube. Under kanalens inställningar, klicka på InVideo Programming, sedan ”Add a channel branding intro”. Man inte får använda introklippet till annonsering, reklam eller produktplaceringar. Oh, How Pinteresting!, Guided […] Read more…

Digital marknadsföring på Berghs – Analys och affärsmodeller

by

Den 7 april var det dags för lektion nr 2 för studenterna på kursen Digital Management på Berghs School of Communication. Den här föreläsningen blev intensiv med mycket kalkylering och matematik. Jag erkänner att jag inte riktigt hade anpassat övningarna och exemplen efter deltagarnas förkunskaper. Det blir en lärdom till nästa gång! Lektionsinnehåll Skriva en […] Read more…

Digital marknadsföring på Berghs – kund, kommunikation och kanal

by
Therese på Berghs

För fjärde gången undervisade jag ikväll på kursen Digital Management på Berghs School of Communication. Fantastiskt roligt! Vi hann också med en livlig diskussion om kanalstrategin ”paid, owned, earned” och fördelarna med att förenkla digital marknadsföring på det viset. Lektionsinnehåll Customer Experience Journey – kundens köpcykel à la 2014. Rätt budskap på webben – vem […] Read more…

#Webbdagarna Stockholm 2014 – Dag 1

by

Webbdagarna är igång! Här samlas alla Stockholms webbstrateger, sociala medier-experter, techies, geekgirls, IT-chefer och marknadschefer för att nätverka och inspireras av trender och fallstudier från hela världen. Temat i år är Globala Möjligheter [View the story ”#Webbdagarna Stockholm 2014 – Dag 1” on Storify] Read more…

Att skapa en kundcentrerad organisation

by

När jag träffar andra digitala marknadsförare ser jag ett återkommande mönster: den typiska svenska organisationen  fattar beslut baserat på inbyggda, nedärvda, strikta hierarkier och rapporteringsvägar. Det är långt ifrån så flexibelt det skulle behöva vara för att hantera realtidsmarknadsföring, konsumenternas kanalskifte och dygnetrunt-interaktioner. På LinkedIn hittade jag en artikel om hur företaget ”RCS Mediagroup” fattar […] Read more…

#ThereseTipsar 5 mars 2013

by
Webbdagarna 2013

Stilnivå eller hur du påverkar utifrån ordval. – Om retorisk påverkan Retorikiska Camilla som driver företaget och bloggen Retorikiska, skriver så himla bra om hur formen bär budskapet. Här är tre av mina favoritartiklar: Förstärkningarnas urlakande effekt. Det misslyckade (utrops)tecknet! Fem tips för enklare texter. Digitala trender & strategi 2013 Anna Gullstrand, VD på Fröjd Interactive, har lagt […] Read more…