PPC

Kom igång med Google Shopping

by
googlemerchantcenter

Säljer du produkter på nätet och har undrat hur du ska få dem att synas med bild och pris på Google? I det här inlägget går jag igenom hur man skapar så kallade Product Listing Ads och vad som krävs för att komma igång med shoppingannonser på Google. Marknadsplatsen Google Shopping, tidigare Google Product Search har funnits […] Read more…

Gula rutan borta i Google Adwords!

by
Ny look på Adwords

Hoppla, så här såg Google Adwords ut i morse när jag kom till jobbet. Den gula färgplattan bakom annonserna är borta, liksom notisen att ”detta är ett sponsrat resultat”. I stället är annonserna markerade med en gul etikett, och nedanför resultaten ligger en tunn horisentell linje. (Jag använder Chrome och det verkar inte vara utrullat till […] Read more…

#ThereseTipsar 6 november 2013

by
Google Helpouts

Godmorgon i stugan! Här kommmer ett färskpressat inlägg med läsvärda artiklar. Själv är jag på väg till Hyper Island för att prata affiliate-marknadsföring. Det har jag ett och annat att säga om, som man säger. Official Blog: Introducing Helpouts: Help when you need it over live video Google Helpouts är en ny tjänst för alla […] Read more…

I sällsynta fall har jag dagar utan ett enda möte..

by
2013-10-28 09.42.24

Så här kan en sådan dag se ut! 08:00 Lämnar hunden på dagis och tar 2:ans buss tillbaka till Norrtull. Hinner lyssna på två artiklar om digital affärsutveckling i appen Umano. ”Apple’s war on pixels” och ”Why Facebook is teaching its machines to think like humans” 08:30 Checkar in på jobbet (via Foursquare såklart!) Stänger av ljudet på […] Read more…

Google tappar sin egen topplacering på sökningen ”Google Adwords”

by
brand search google

Angående varumärkeskonkurrens på Google.. (skulle kunna skriva ett långt inlägg bara om detta! En av baksidorna med sökmarknadsföring i resebranschen) .. har nu till och med sökjätten själva problem med att hamna högst upp på sökningen ”Google Adwords”. Haha! Enligt obekräftade källor brukade ägaren på May and Barrow faktiskt jobba på Google. Read more…

Erfarenheter av Remarketing for Search

by
Google logo

[UPPDATERAT 20130820:]  Gah! Användare som är inloggade på Google registreras INTE som besökare till sajten p.g.a. sekretesskäl, och utelämnas därför vid remarketing! Det ställer ju till det, särskilt om ens målgrupp i stor utsträckning använder t.ex Gmail. Innan sommaren blev vi godkända av Google att börja med Remarketing for Search. Det liknar idén med retargeting för Display, […] Read more…

Det pågående kriget mellan PPC och SEO

by
ppc vs seo

Är det bara jag, eller blir den gula färgen bakom Adwords-annonserna på Google bara svagare och svagare? Tanken slog mig när jag satt bredvid en kollega på jobbet och hon var tvungen att böja datorskärmen i en väldigt onaturlig vinkel för att bakgrundsplattan som urskiljer annonserna skulle framträda. Det kanske låter konspiratoriskt, och självklart kan […] Read more…

Undvik annonsering i oönskade sammanhang

by

Man hoppas att man aldrig kommer att hamna där. Scrolla ner för att se exempel på riktiga tabbar vid placering av digitala annonser! Värna om ditt varumärke – säkerställ att annonser inte hamnar i oönskade sammanhang Se över reglerna för uteslutna placeringar för kontextuell displayannonsering och undantag för kategorier av klipp ni inte vill synas […] Read more…

Stänga ner generisk PPC – första utvärderingen

by
Sökningen "Hotell i Stockholm"

Ni minns kanske mitt blogginlägg i början av November, där jag beskrev hur vi skulle testa att stänga av alla Adwordsannonser på sökningar som ”hotell i Stockholm”. Nu har det gått lite mer än en månad och jag tänkte berätta hur det har gått! Resultatet är helt galet. Det tar nästan emot att blogga om […] Read more…

Marknadsföring 2.0

by
20121205-082641.jpg

Plötsligt händer det. En presentation med så mycket bra slutsatser, tips och strategier att man undrar varför man inte skapat den själv. Igår lyssnade jag på Magnus Helander från företaget Measurepoint. Han jobbar också deltid på Linas Matkasse. Vi pratade kanalstrategi, analys av offlineannonsering, resultatbaserade ersättningsmodeller, fallgropar med print och TV-investeringar och om retainers, Adwords […] Read more…

1 2 3