kampanjer

Hemligheten bakom integrerad marknadsföring stavas samarbete

by
Image courtesy of pakorn at FreeDigitalPhotos.net

Kundens väg till köp går inte längre från Awareness till Action. Företag som bygger sin organisation att reflektera detta linjära tankesätt har dåliga förutsättningar att lyckas i en digital och ständigt uppkopplad verklighet. Har du sett ett projekt misslyckas på grund av isolerade ansvarsströmmar och uppdragsgivare och dåligt samarbete dem emellan? Jag har sett hela kampanjer fallera pga spretande budskap […] Read more…

Kom igång med Google Shopping

by
googlemerchantcenter

Säljer du produkter på nätet och har undrat hur du ska få dem att synas med bild och pris på Google? I det här inlägget går jag igenom hur man skapar så kallade Product Listing Ads och vad som krävs för att komma igång med shoppingannonser på Google. Marknadsplatsen Google Shopping, tidigare Google Product Search har funnits […] Read more…

Marknadsföring som utgår från kundens känslor

by
kopcykel

Fattar du köpbeslut baserat på fakta, kvalitet och pris? Trodde du ja! Den mänskliga hjärnan funkar nämligen inte så. Hur mycket vi än vill tro det, så fattar vi katastrofala beslut när vi enbart är rationella och logiska. Genom att förstå och anpassa kommunikationen till människors känslomässiga tillstånd kan varumärken bli mer effektiva i sin marknadsföring […] Read more…

CPM eller CPC? Att välja rätt affärsmodell för Display

by
IMG_3681_Fotor

Jag har tidigare bloggat om annonsformat som lämpar sig bäst för displayannonsering och tänkte idag fortsätta med hur man ska tänka vid val av affärsmodell. 3 tips för kostnadseffektiv displayannonsering: Välj att betala per visning (CPM, Cost Per Mille/tusen-impressions) om målet är att bygga varumärkeskännedom eller generera efterfrågan. Du förhandlar helt enkelt med mediehuset om hur mycket det är värt för […] Read more…

Rea på inredning och design hos Länna Möbler

by
lannamobler_polaroid

I ett infall av akut inrednings-abstinens stack jag iväg till Länna möbler och köpte en massa vackra saker som jag inte alls hade planerat. Det blev bland annat en Wall Wonder Mirror från Ferm Living och en Ljushållare i koppar från Tom Dixon. Så vackra! Vill du fynda design och inredning så har Länna Möbler […] Read more…

Läkerol bjuder på halstabletter på Twitter

by
image001

Min kära kollega Karin låg hemma med rinnsnuva och ont i halsen. Minuter efter att ha delat med sig av sina plågor i en tweet fick hon tillbaka det här: Jag gillar sån här marknadsföring! Tajmingen, relevansen, enkelheten, överraskningsmomentet: Har du sett någon liknande kampanj i sociala medier så skulle det vara kul att få en […] Read more…

Fallgropar i digital marknadsföring – del 2

by
cpg online marketing multi channel

Du har väl läst del 1 av Fallgropar i digital marknadsföring? Här är del 2  med fler tips och råd för att inte fatta fel beslut när man planerar en digital kampanj. Bli förtrollad av tanken på nykundsbryt Strävan efter att uppnå högre försäljning kan göra att vi glömmer bort våra återkommande konsumenter, medlemmar, ambassadörer och […] Read more…

Min favoritkampanj kommer från Oriflame

by
Skärmavbild 2011-12-18 kl. 2.02.07 PM

Av alla briljanta digitala kampanjer jag sett, från bland andra Lagerhaus, Pepsi, VisitSweden, Volkswagen, Brämhults, Dove, McDonald’s, Halebop, Försäkringskassan och Stadsmissionen – är Oriflames ”The Card” min all time favorite.  Tänk dig att du är kvinnan i början av filmen, som lever ett oinspirerande liv med noll motivationshöjande faktorer i ditt arbetsliv. Och så ges du en biljett till mer glamour […] Read more…

5 tips för digital marknadsföring

by
Exempel på interaktiv banner i HTML5

När du beställer produktion av en digital kampanj eller material för marknadsföring på internet ställs man inför en ocean av valmöjligheter. Det är inte säkert att din byrå eller din leverantör har tagit med alla delar i sitt tänk. Du är kravställare, och det är därför ditt jobb att få ut bästa möjliga resultat från […] Read more…

#twinutesilence idag kl 18:00

by

Idag klockan sex inträffar en symbolisk tyst minut på Twitter och Facebook, med anledning av massakern i Oslo. Idén till den digitala tysta minuten kommer från en grupp personer i Dublin som i tisdags började uppmana vänner och kontakter i sociala nätverk att sprida hashtaggen #twinutesilence. The Twinute Silence is planned for tomorrow July 29th […] Read more…

1 2