Best practices

Roliga, lyckade case inom onlinemarknadsföring och sociala medier.

Testkör all marknadsföring – i digitala medier

by

Vi som jobbar med digital marknadsföring sitter på två markanta och unika fördelar: vi kan avbryta våra aktiviteter när vi vill och vi kan mäta effekten av allt vi gör. Mitt tips till er denna morgon är därför att ta tillvara på denna fantastiska förmåga! Utnyttja digitala medier för att testa all marknadsföring, PR, kommunikation […] Read more…

Marknadsföring 2.0

by

Plötsligt händer det. En presentation med så mycket bra slutsatser, tips och strategier att man undrar varför man inte skapat den själv. Igår lyssnade jag på Magnus Helander från företaget Measurepoint. Han jobbar också deltid på Linas Matkasse. Vi pratade kanalstrategi, analys av offlineannonsering, resultatbaserade ersättningsmodeller, fallgropar med print och TV-investeringar och om retainers, Adwords […] Read more…

Vem skriver under dina Facebookinlägg?

by

Jag har en tendens att störa mig oproportioneligt mycket på vissa saker. Det kan vara att ljudnivån förstärks till det dubbla i reklampauserna på TV eller att batteriet på en modern HTC bara räcker i fyra timmar. En sak har retat mig under en längre tid  – och det är varumärken som undertecknar sina inlägg […] Read more…

Förväntningar och resultat från vår höstkampanj

by

Nu är jag hemma från Danmark med ny inspiration för digitala kampanjer och investeringar. Under mitt föredrag redovisade jag våra förväntningar och resultat från den höstkampanj vi har kört aggressivt i både TV, print och på webben. Tyvärr tror jag inte att jag kan publicera presentationen på bloggen så ni får nöja er med punkterna […] Read more…

Experimentet Stänga ner Generic PPC

by

För ett år sen gjorde jag ett megaarbete med att analysera ifall våra Googleannonser kannibaliserade på naturligt sök (för varumärkessökningar). Skulle vi få klicket i alla fall, på organisk väg, ifall vår annons inte visades? Svaret var ”nja” och risken var för stor att tappa affären till en kanal vi inte själva ägde. Dessutom handlade […] Read more…

När vi ändrade all digital kampanjmätning

by

Idag fick jag ett väldigt fint mejl av en kvinna som heter Karin och som undrade hur det gick till när vi förändrade vårt sätt att bedriva digital marknadsföring. Jag ska försöka förklara, även om det stundvis är rätt tekniskt! Det vi gjorde i fjol var att ändra all kampanjmätning. Historiskt gav vi partnersajter provision för […] Read more…

Så sökoptimerar du dina Google Places

by

Några av er minns säkert att jag för 9 månader sedan uppdaterade alla våra hotell i Google Maps– eller Google+ Local som det heter nu när alla platser på kartan fått egna sidor på Google+. Det blev en enorm datafil med information men efter någon månad började hotellen försvinna från sökresultaten och ingen förstod varför – allra minst Google […] Read more…

Vad kan du om epostmarknadsföring? #eme2012

by

Det här läste jag på nätet häromdagen: Email and search are the key drivers of online sales, with social contributing only a tiny bit. Stämmer det verkligen? Efter att ha lyssnat på ett gäng briljanta talare på eventet Email marketing Evolved i onsdags är jag i alla fall övertygad om att eposten inte är död. Om […] Read more…

1 2 3 4 5 9