Best practices

Roliga, lyckade case inom onlinemarknadsföring och sociala medier.

Så skapar du en minnesvärd Unboxing Experience

by
unboxing

Vill man bygga ett varumärke värt att minnas ska man satsa på genomtänkta leveranser och värdeskapande uppacknings-upplevelser. När Internetworld intervjuade mig innan nyår framhöll jag samma sak: E-handlare måste lägga mer kärlek på paketet. Du bygger inte ett ehandelsföretag, du skapar ett varumärke där e-handel råkar vara den primära distributionskanalen. Varför är uppackningsögonblicket så viktigt? Första intrycket. Inom digital […] Read more…

Det här är äkta omnikanal

by
Nespresso_app

Nespresso är ett av få företag som lever upp till löftet om äkta omnikanal, och det säger jag inte bara för att jag jobbar där. Jag tycker att vi kan visa fantastiska exempel på en kundcentrerad kanalstrategi och jag vill gärna beskriva hur vår verksamhet ser ut.  I förmiddags släppte Postnord sin senaste e-handelsrapport och jag deltog i en paneldiskussion tillsammans med Mattias Pihlström från […] Read more…

Kom igång med Google Shopping

by
googlemerchantcenter

Säljer du produkter på nätet och har undrat hur du ska få dem att synas med bild och pris på Google? I det här inlägget går jag igenom hur man skapar så kallade Product Listing Ads och vad som krävs för att komma igång med shoppingannonser på Google. Marknadsplatsen Google Shopping, tidigare Google Product Search har funnits […] Read more…

Så designar du din e-handel med hänsyn till EU-direktivet

by
kop_nu

Sedan den 13 juni 2014 gäller skärpta regler för alla företag som inom EU säljer varor, tjänster eller digitala produkter på nätet. The Directive on Consumer Rights är ett EU-direktiv som sätter regler för vilken information som måste lämnas till konsumenten före, under och efter en transaktion. I Sverige finns de nya bestämmelserna upptagna i lagen om distansavtal. Detta ska framgå innan köp […] Read more…

Digital marknadsföring på Berghs – Analys och affärsmodeller

by
berghs_logo

Den 7 april var det dags för lektion nr 2 för studenterna på kursen Digital Management på Berghs School of Communication. Den här föreläsningen blev intensiv med mycket kalkylering och matematik. Jag erkänner att jag inte riktigt hade anpassat övningarna och exemplen efter deltagarnas förkunskaper. Det blir en lärdom till nästa gång! Lektionsinnehåll Skriva en […] Read more…

Digital marknadsföring på Berghs – kund, kommunikation och kanal

by
Therese på Berghs

För fjärde gången undervisade jag ikväll på kursen Digital Management på Berghs School of Communication. Fantastiskt roligt! Vi hann också med en livlig diskussion om kanalstrategin ”paid, owned, earned” och fördelarna med att förenkla digital marknadsföring på det viset. Lektionsinnehåll Customer Experience Journey – kundens köpcykel à la 2014. Rätt budskap på webben – vem […] Read more…

Snygga exempel på animerad gif i nyhetsbrev

by
Animering i epost

Nästan exakt ett år efter att jag deltog på seminariet med Apsis (där jag för första gången såg exempel på animerade giffar i nyhetsbrev) kan jag stolt presentera vår egen variant! Ovan exempel är en ganska enkel variant med syfte att driva uppmärksamhet kring ett erbjudande. Men Dell har visat på ett bra exempel där […] Read more…

Så arbetar SAS med digital marknadsföring

by
20131202-131509.jpg

Med jämna mellanrum håller Sveriges Annonsörer kostnadsfria seminarier för sina medlemmar. Förra veckan var SAS inbjudna att berätta om sin mobilstrategi under den underbara rubriken ”App in The Air”. Jag tänkte återge (på engelska) ett par av de spännande insikterna om SAS digitala marknadsföring. Digital Organisation: SAS has an internal department called ”SMC” which manages […] Read more…

When clicks differ – Ad Networks vs Web Analytics data

by
Web Analytics Ninja

I received this question about tracking discrepancies, and decided to share my recommendation on the blog. If you want a summary of my speech at Adobe Summit in London, you can find it here. Hi Therese, I remember your speech about the ”Single Source of Truth” from the Adobe Summit in March. But I can’t recall […] Read more…

Marknadschefens 7 steg till bättre digital kommunikation

by
Idag höll jag en presentation för Marknadsföreningen i Dalarna. Värd för kalaset var mysiga Scandic Lugnet.

Marknadschefer världen över kämpar med att få effekt av sin digitala närvaro i en värld där både beteende och teknik förändras i en osannolik hastighet. Att betala sig till nya kunder är dyrt. Enda sättet att hamna i topp på Google är att generera kvalitetsinnehåll och att göra det regelbundet. Människor gör mer informerade val […] Read more…

1 2 3 9