affärsutveckling

Så säkrar vi tillväxten för svensk digital handel

by
svenskdigitalhandel_logo

I somras valdes jag in som styrelseledamot i Svensk Digital Handel. Vi är en organisation som jobbar för att framtidssäkra våra medlemmars digitala verksamhet och för att göra det enklare att handla på nätet. Visionen är att vartannat köp ska vara digitalt. En fråga som ligger mig varmt om hjärtat handlar om att växa genom […] Read more…

The 5 Why’s – konsten att ställa frågan varför

by
5-whys-method

Människor som står inför obehagliga förändringar går ofta in i chock och förnekelse. Det drabbar även företag. Digital teknik har medfört omställningar som lyckats paralysera hela branscher. Har du ett problem? Första steget till tillfrisknande att inse att man har ett problem. Som beslutsfattare kan det vara svårt att komma till denna insikt. Förvånansvärt många går till […] Read more…

Det här är äkta omnikanal

by
Nespresso_app

Nespresso är ett av få företag som lever upp till löftet om äkta omnikanal, och det säger jag inte bara för att jag jobbar där. Jag tycker att vi kan visa fantastiska exempel på en kundcentrerad kanalstrategi och jag vill gärna beskriva hur vår verksamhet ser ut.  I förmiddags släppte Postnord sin senaste e-handelsrapport och jag deltog i en paneldiskussion tillsammans med Mattias Pihlström från […] Read more…

Hemligheten bakom integrerad marknadsföring stavas samarbete

by
Image courtesy of pakorn at FreeDigitalPhotos.net

Kundens väg till köp går inte längre från Awareness till Action. Företag som bygger sin organisation att reflektera detta linjära tankesätt har dåliga förutsättningar att lyckas i en digital och ständigt uppkopplad verklighet. Har du sett ett projekt misslyckas på grund av isolerade ansvarsströmmar och uppdragsgivare och dåligt samarbete dem emellan? Jag har sett hela kampanjer fallera pga spretande budskap […] Read more…

#Webbdagarna Stockholm 2014 – Dag 1

by
therese_webbdagarna2014

Webbdagarna är igång! Här samlas alla Stockholms webbstrateger, sociala medier-experter, techies, geekgirls, IT-chefer och marknadschefer för att nätverka och inspireras av trender och fallstudier från hela världen. Temat i år är Globala Möjligheter [View the story ”#Webbdagarna Stockholm 2014 – Dag 1” on Storify] Read more…

Tänk om varje besökare köpte något

by
Therese apr 17, 20 02 50

Det är en konst att jobba med paketering, rekommendationer, tillval, ”du kanske också vill köpa..” och annan typ av merförsäljning i digitala kanaler. Många ehandlare känner sig stressade över att webben inte har samma egenskaper som en fysisk butik, hyllor med lockprodukter vid kassan som man bara måste ha, butikssäljare som hjälper kunden med svåra […] Read more…

Dags för storföretagen att komma i kapp

by
therese_working

Det är dags att modernisera organisationsstrukturen på stora konsumentföretag.  Gränsen mellan reklam, PR, lojalitet, socialt, redaktionellt och marknadsföring blir allt svagare. I konsumentens värld flyter alla beröringspunkter ihop och det  finns hundratals ytor där varumärken kan bygga en relation med slutkund. Men på företagens marknadsavdelningar har inget förändrats.  Dags att komma i kapp konsumenten Företag som […] Read more…

En titt i spåkulan – trender inom digital marknadsföring

by
visualgraph

Nu tänkte jag ta en titt bortom Bildappar, Big data och Bitcoins och fokusera på framtidens hetaste trender inom webb- och onlinemarknadsföring! Läs också gärna trendspaningen för internet och ehandel som jag gjorde i fjol. Synas på Google – vad frågar kunden egentligen efter? Google kommer fortsätta att diktera spelreglerna för vilket innehåll som anses vara […] Read more…

Checka in på Facebook och få gratis WiFi

by
checkinfbcisco

I hotellbranschen har termen ”checka in” fått en ny innebörd. I det här inlägget syftar jag på att anlända till en geografiskt position och checka in/berätta om det på Facebook.  Om du jobbar inom rese- hotell- eller restaurangbranschen känner du säkert igen dig i de här frågorna: Hur kan vi upprätta en personlig kontakt med varje gäst? […] Read more…

Konverteringsoptimering – del 2 från #outfox2013

by

Här är del 2 av mina anteckningar från konferensen Outfox Your Competition, där talare från branschen gav sin syn på hur ehandlare kan tjäna mer pengar på nätet. Läs också Konverteringsoptimering – del 1 från #outfox2013 Magnus Linde – Kostnadseffektiv eyetracking An important lesson for all digital advertisers is: Being viewable does not equal being […] Read more…

1 2 3 9