Idag på eftermiddagen kraschade Skandiabanken.se, internetkontoret och bankens IP-telefonväxlar. Direkt hänvisar man alla sina kunder till Facebook för lägesinformation och status:
Jag har identifierat följande typer av inlägg på Skandiabankens Facebooksida:

  1. Den mycket missnöjde kunden som använder många utropstecken och undrar hur i h*hete hon ska kunna utföra sina banktjänster. (Skandiabanken ber om ursäkt och försäkrar att man jobbar så hårt man bara kan.)
  2. Den tekniskt kunnige som vill ha information om exakt var och varför problemet har uppstått. (Skandiabanken återkommer här med utförliga detaljer, mycket bra.)
  3. Varumärkesambassadörerna (mig inkluderad) som står upp för företaget och poängterar hur stabil tjänsten faktiskt har varit de senaste 10 åren. (Dessa inlägg är i absolut majoritet! Skandiabanken låter dem tala för sig själva, vilket belyser vikten av att bygga sin fan base och goda kundrelationer i lugna tider.)
  4. Den ”hjälpsamme” som tipsar om andra banker och tjänster som är mer tillförlitliga (Och Skandiabanken raderar med goda skäl ett par inlägg som gränsar till reklam för konkurrenter.)

På Twitter finns bara ett norskt konto men de verkar hjälper sina bankkunder så gott det går. Nu ska jag återgå till att följa Skandiabanken tampas vidare, fortsättning följer!