..även kallat cart abandonment emails. Vad kan ni om det? Jag har försökt sätta ihop en strategi (på engelska) men känner att jag inte har tillräcklig koll. Kommentera gärna om du har några tips!

When to send remarketing emails?

  • Remarketing emails are sent to everyone who has filled in their shipping details, but does not proceed to checkout.
  • How can we know if the client actually did purchase something that same day? – Should not receive a remarketing email.
  • An email will trigger when the website tab is closed, browser is exited or when the web session times out.
  • Timing – Maybe first email is sent within 1-2 hrs after abandonment. And another one 48hrs after that?

What to include in remarketing emails?

  • Return to your cart and complete your purchase – Can product info be saved even if we don’t have Save Cart-functionality?
  • Offers: Come back and save X% To be included in email no 2 or 3, to avoid visitors from misusing discounts?
  • Reviews – will display of reviews in the email help the customer to convert?
  • Other channels – Should we communicate also telephone number or click to call?

Conversion rate from remarketing emails

  • Should we only trigger for high ROI items – for example abandoning of high value products?
  • What Subject Line converts best? For example “Was it something we said..?”
  • Survey, Should we ask why visitors didn’t convert? – Were price too high, or was credit card denied?

What does the EU privacy directive say about remarketing?

Our supplier tells me that a prospective customer visiting and initiating a purchase is to be regarded as a customer – as such, we are entitled to communicate with them about their purchase. Other sources tell me that we need to explain to customers that we will follow up on abandoned shopping carts, and inform about this before the visitor is asked to fill out their address.

I am confused.

Sprid gärna vidare!
Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Email this to someoneBuffer this page
  • Therese Reuterswärd

    Tack för era värdefulla kommentarer! Jag nappar omedelbart på att ”Lägga in formulering som täcker det scenariot.” Plus att börja med att enbart skicka ett mejl, inte fler till att börja med.
    Skönt att höra från flera källor att juridiken är tillåtande. Lägger man även in en Unsubscribe Me?

  • Anders Hermansson

    Hej Therese.
    Jag tycker ni skall vara snabbare på, skicka omedelbart, och om det går inkluedera någon info ni vet normalt leder till avslut på siten. Men ett mail får nog räcka. Om det inte händer något efter första mailet får man acceptera att man missade den möjligheten.

    MÖJLIGEN skulle ni kunna skicka ytterligare ett mail med erbjudande om kundklubb eller något eftersom personen uppenbarligen varit så nära köp man kan komma utan att slå till.

    Om man har problem med lämnade korgar måste man så klart fundera över varför. På vissa siter måste man ju gå hela vägen för att få reda på det slutgiltiga priset. Det ger ju falska signaler.

    Angående brist på koll om dom köpt på annat sätt. Ärlighet varar längst. Lägg in formulering som täcker det scenariot.

    Anders

  • Personligen tycker jag som Kaj. Man kan bli rätt less efter ett första meddelande. Ett är ok. Men man kan ju komplettera det med vanlig remarketing/retargeting mot samma målgrupp för uppföljningen.

    Vet dock inte exakt hur det funkar med cookien då om de gör en bokning efter det första mailet men sen inte ska ”utsättas” för displayen.

    Sen är väl tonen i de här uppföljande mailen helt avgörande. Om det är fokus på sälj eller hjälp. Personligen skulle jag köra en multikanal i dessa eftersom betalningen (eller kortgarantin) skulle kunna vara en orsak till att de övergav.

  • Therese Reuterswärd

    Tack Kaj! :)
    Kruxet inser jag nu, ligger i att påminnelse-mejlen inte är synkroniserade med vårt bokningssystem – dvs kunden kan mycket väl ha plockat upp telefonen och ringt in sin bokning i stället för att slutföra webbköpet! Snacka om att riskera irritation..

  • Som egen företagare förstår jag varför jag får en propå, så det är egentligen inte ett problem. Men efter det första mailet blev det mest störande, ja. Vid det laget har jag redan fattat beslut två gånger att inte slutföra köpet och det borde räcka. Sedan blir mailen bara spam och en idiotförklaring.

    De borde lita på att den tjänst de levererar – och sättet det sker på – är tillräcklig för att få mig att handla vid ett senare tillfälle istället. Och gör jag inte det har de förmodligen något att jobba med…

    Tack för en intressant blogg f ö.

  • Therese Reuterswärd

    Hej Kaj – Upplevde de du det som ett intrång mot din integritet att Vistaprint sparade din kundkorg?
    Efter det första mejlet, var de följande mest bara irriterande?

  • Vistaprint.se är heta på att skicka påminnelser just vid ‘cart abandonment’.

    Det första mailet kom nog 12-24 h senare. Sedan följde ytterligare ett par påminnelser kanske med ett dygn mellan varje. I det sista mailet tror jag de skrev att kundvagnen kommer att tömmas inom en viss tid. I varje brev visade de vad kundvagnen innehöll.

    Minns tyvärr inte om de kryddade med extra rabatt för att jag skulle slutföra köpet (raderade mailen direkt). Tror dock inte det.