Här följer en svengelsk sammanfattning av dagens #SIME11-konferens på Cirkus i Stockholm.  Jag var en av de mest aktiva twittrarna vilket t.o.m uppmärksammades av Dagens Media. Men det är svårt att växla mellan språken, och det noterade flera deltagare under konferensen. Exempelvis @beataw som twittrade:

Swedes speaking English somehow erodes the passion of the discussion…

Ola Ahlvarson, Founder of SIME

”All marknadsföring är digital”. Ja, budskapet ljöd högt och tydligt redan i inledningstalet. Ola berättade om hur Internet och digital teknik ständigt flyttar fram gränserna för vad vi trodde var möjligt. Botanicalls är en idé som låter krukväxter signalera via Twitter när det är dags att vattnas. I Diesels butiker kan du ta kort på dig själv i provrummet och med omedelbar feedback från dina vänner på Facebook avgöra om du ska köpa plagget eller inte. Störst intryck gjorde dock uppvisningen av Googles självkörande bilar som inte kan krocka eftersom varje bil vet exakt vad alla andra bilar i närheten gör. Och på natten agerar elbilarna batterier ”storing excess energy produced in the night.” När du själv inte kör den kan den skjutsa runt andra! Den här videon är också lite uppseendeväckande och belyser hur viktigt det är att göra mobilupplevelser enkla:  En kille lyckas bokahotelrum via iPhonen medan han faller fritt från tusentals meter: http://t.co/snfhNAXG

Bild lånad från Helen Alfvegren
Sime 2011 på Cirkus i Stockholm. Foto: Helen Alfvegren

Samtal mellan Hemnet, SEB och Aftonbladet

Samtalet mellan Carl-Henrik Borg, Hemnet, Malin Eliasson, SEB och Johan Åsén, Aftonbladet fokuserade på mobil. App ELLER mobilanpassad sajt? Slutsatsen var att det beror på. Once you have a mobile relationship you can offer an app. An app can call functions from the phone. HTML 5 can work anywhere, so we don’t have to develop unique products for each gadget. Samtidigt är det en tröskel att ladda ner en app från Store. SEB berättade hur man gått från 10 000 mobila besökare 2010 till 1 000 000 år 2011. Upplever vi andra samma kraftiga volymökning? Hemnet rapporterade 800 000 nerladdningar av sin mobilapp. Imponerande!

Mobile first med Rikard Steiber från Google

Det kom egentligen inga överraskningar från Googles presentation. Sedan tidigare bär vi med oss tipset att börja bygga mobilanpassad webb när mobilbesökarandelen överstiger 5%. Ändå berättas att Less than 25% of Google Advertisers have a mobile optimized site.

Atomico Ventures med Niklas Zennström

Sveriges mest kända IT-entreprenör satt en god stund på scen och berättade om sina erfarenheter och framtida planer. Nu vill han investera i ”category winners”. Nationella satsningar göra sig icke besvär och det borde fler företagare omfamna. Slarvigt översatt sade han också: Inse vad ditt företag är. Alla företag är inte gjorda för att erbjuda värdeskapande tjänster. Försök inte vara innovativa in absurdum, ta din produkt och din teknik och gör det istället möjligt för innovatörerna att vifta med sitt trollspö. På tal om marknadsföring önskade Niklas att vi ägnade oss mer åt customer acquisition. Drive brand building activities based on Analytics, A/B testing and calculations of customer life time value.

Wrapp.com

Wrapp.com är en sajt och en app för att ge presentkort till sina nära och kära, eller att gå ihop flera stycken för att pitcha in till en större gåva. Jag är inte helt hundra på hur det funkar i praktiken. Men tydligen tar man bara fram mobilen när man står i butiken och så scannar de in presentens streckkod. Något jag misstänker att vi kommer att kika närmare på med hotellkedjan jag jobbar på!

Jacob de Geer från iZettle

När Jacobs fru klagade på hur svårt det var att sälja och ta betalt för glasögonen hon sålde uppfann han iZettle. Det bygger på en kortläsare som du fäster på din iPhone och kopplar till din bank. Du knappar in belopp och köparen skriver sin PIN samt sätter sin kråka på touchscreenen. Inga licenskostnader, ingen teknisk support, dock avgifter ca 2,75% + 1,50 kr per transaktion. Men din butik blir lika mobil som du!

Måns Hultman från Qliktech

Måns jobbar på Qliktech vilket snart blev en snackis på Twitter eftersom han aldrig berättade vad företaget gjorde (Och jag har fortfarande ingen aning;) Vi fick lära oss flera att B2B håller på att förvandlas till B2C. Another #Qliktech lesson: If your prospect is an idiot: Let the competition have them.

Råd från investerarna

Några favoritcitat: No amount of money can beat passionate people. Product obsession beats marketing obsession. Move forward or die but don’t jump into everything. Attract people using the right incentives. What is passion for you? Här gick Jose Marin, expert på investeringsstrategier, upp och spelade ett egenkomponerat stycke på piano:

"Passion is playing the piano"

News vs entertainment, Jan helin Chefredaktör Aftonbladet

Jan höll en väldigt intressant presentation om ”Unlawful photography”. Vad är etiskt försvarbart, har nyhetsvärde, är underhållning eller bara skitsnack i mediernas rapportering? Hela talet fanns nedskrivet på papper som Jan läste ordentligt innantill, men detta tyckte jag var ett tacksamt avbrott i övriga knackiga engelska framträdanden! Det var storytelling och det var väldigt medryckande. Diskussionen på nätet var livlig”Isn’t it true simply that, in the digital age, there is nowhere to hide a secret?”

Martin Deinoff, Creuna

Martin och Fredrik inledde med en härlig titel på sin keynote: WHY YOUR WEB SITE IS UGLY AND INEFFICIENT AND HOW IT SHOULD REALLY LOOK TO BE PART OF YOUR PRODUCT. Och uppmanade oss att en gång för alla skippa våra flashintron! Varför inte visa upp produkterna om vi är stolta över dem? Strunta i hur du ser ut och börja bry dig om hur du uppfattas istället. Kommunikation, vad säger du och hur beter du dig? Dont lie, show prices, get permission, include, be transparent, engage in dialogue. Tips till alla som ska bygga mobilsajt:  Don’t let the hardware control the software. Platform over product. Think ”connectivity”.

The battle for your livingroom (TV4, BBC, ProSieben.Sat1, Smartclip)

I detta soffprat avhandlades Why TV will be one of the most important media for online business. Något jag snappade upp var att TV ännu inte är ”..as powerful as the Internet. There’s no engaging, dialogue, way of profiling the viewers, store data or use non linear storytelling.” Och så tre bra tweets som berättar bra om nyckelämnena från denna presentation:

  • @joinsimon: For young people today TV is everything that has a screen and is broadcasting/streaming something. Nothing more.
  • @deeped: But if TVs become a social hub – is it a TV then?
  • @cnilson Future of TV: The market is still missing the ’iPhone’ of TVs. Apple or a startup will create this and a new biz model.

Här hittar du andra fina sammanfattningar  av Sime Stockholm 2011

Tänk mobilt och tänk det först

All marknadsföring är digital och företag bör alltid tänka mobilt

Make over-snygga hemsidor och riktigt sociala teveapparater