Några av er minns säkert att jag för 9 månader sedan uppdaterade alla våra hotell i Google Maps– eller Google+ Local som det heter nu när alla platser på kartan fått egna sidor på Google+. Det blev en enorm datafil med information men efter någon månad började hotellen försvinna från sökresultaten och ingen förstod varför – allra minst Google själva.

Nu har jag äntligen funnit lösningen på How to optimize Places listings for Google search:

  1. Add images of the properties to the Google Places page (Okej! Vi har nämligen nöjt oss med de tredjepartsbilder som Google själva skrapar från webben)
  2. Utilize more categories; include bars, restaurants, convention facilities (Okej! Vi har nämligen bara adderat kategorin hotell)
  3. Incorporate hotel keywords into Description field (Där ser man, det går att SEO-a även på denna minimala contentdel!).
  4. Each page requires a unique description in the Description field (Okej! Jag har ju skrivit snarlika beskrivningar för alla platserna)
  5. Provide links to Google Places pages from scandichotels.se (Såklart, det räknas ju som kvalitativa inlänkar)
  6. Additional positive reviews would help (Ja, det anade jag men det kan jag tyvärr inte påverka i en handvändning)

Jag återkommer när vi har gjort alla åtgärderna och kan testa utfallet!