Som anställd är det vanligt att utvärderas baserat på prestation och uppnådda resultat. I det årliga medarbetarsamtalet får man redovisa hur man har bidragit till företagets affärsmål. Men hur utvärderas ditt dagliga arbete?

Fördelar med att skriva veckorapport

  • I en veckorapport får du en chans visa upp din produktivitet och effektivitet. Det är också ett bra tillfälle att delge din chef dina egna tankar om jobbet och dina arbetsuppgifter.
  • Är du junior i din position är veckorapporten den enda möjligheten att visa cheferna att du gör rätt saker och att du gör saker rätt. Du förstärker och bevisar din lojalitet mot företaget och att du ständigt utvecklar dina kunskaper och färdigheter.
  • Är du chef med personalansvar får du en chans att utvärdera dina anställdas prioriteringar, hålla koll på deras dagliga aktiviteter, vilka utmaningar de står inför och hur de framskrider med sina tilldelade uppgifter.

Skriva en bra veckorapport

  • Rapporten ska vara kortfattad och helst inte överskrida en sida. En lång redogörelse kräver längre tid från dig och tar längre tid att läsa. Blir rapporten för lång indikerar det att du är dålig på att analysera, konsolidera och prioritera information.
  • Veckorapporten ska agera som ett verktyg för tvåvägskommunikation. Chefen ska inte bara läsa, utan också kommentera och ge återkoppling. Säkerställ att chefen förstår hur viktigt det är att han/hon lämnar sina synpunkter.
  • Veckorapporten ska vara vältajmad. Det är bättre att skicka den på fredag ​ eftermiddag istället för måndag morgon – helt enkelt för att chefen ska kunna gå igenom den under helgen.

Innehåll i en veckorapport

Rubrik 1 – Urgent

Immediate feedback or action is needed
Exempel: Vi har glömt att förnya vårt domännamn och nu har den övertagits av någon annan. Behöver hjälp omgående.

Rubrik 2 – Reminder

Still waiting for…since…until
Exempel: Jag väntar på livstecken från person Y sedan mötet innan jul. Om hon inte hör av sig innan sportlovet behöver jag uppgifter till en annan kontaktperson.

Rubrik 3 – Problems

Problems encountered and expected to be resolved. Suggest an action plan.
Exempel: Vi har alarmerande hög svarstid på våra sajter. IT tror att det beror på våra tredjepartsscript. Jag rekommenderar att vi avlägsnar dem ett och ett tills vi hittar felkällan.

Rubrik 4 – Daily work

List your own activities. Highlight achieved results . Group items by topic.
Exempel: Gruppera denna sektion efter de områden du är ansvarig för och skriv ner de resultat du uppnått under veckan. Inga krusiduller!

Rubrik 5 – Requests and Proposals

Ideas , suggestions, requests for additional resources.
Exempel: Jag tycker att vi borde instifta en tävling mellan landsorganisationerna för att öka deras delaktighet och motivation. För att kunna mäta utfallet på ett rättvist sätt kan vi tävla om vilket land som uppnår bäst avslutsfrekvens. För att komma i mål behöver jag 5000 kr till ett fint pris.

Rubrik 6 – FYI

Section for the middle-management level only. Assessment of KPIs and progress from your managed team.
Exempel: Mitt team har haft en hög arbetsbelastning under januari, men säljresultatet ser ut att nå mål.

Rubrik 7 – Plans

Plans for next week.
Exempel: Företag F kommer hit och gör en demo av sin produkt imorgon. På tisdag har jag telefonkonferens med en exportspecialist. Jag kommer att hjälpa Marknad med rekryteringen till Kalles föräldravik. På fredag jobbar jag hemma.

reportbook

Själv testar jag upplägget med veckorapport första gången nu. Har du egna erfarenheter av vad som funkar bra och mindre bra? Berätta gärna i kommentarerna.