Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Så skapade vi en strategi för Content Marketing

Vilket roligt möte vi hade igår! Önskar jag kunde berätta om idéerna vi spikade för höstens content marketing-aktiviteter, men istället tänkte jag dela med mig av vår arbetsprocess. Hur går man tillväga för att skapa värdeskapande, innehållsbaserad kommunikation när man inte gjort det förut?

VARFÖR?

Vad är syftet med innehållsmarknadsföring för er ? Vi utgick ifrån den här listan för att identifiera vårt mål: http://www.copyblogger.com/content-marketing-goals/ Valet föll på Goal 8. To deepen loyalty with existing customers”

FÖR VEM?

Källa: contentmarketinginstitute.com
Källa: contentmarketinginstitute.com

Det är högst osannolikt att alla individer inspireras av samma saker. Vi identifierade därför snabbt ett smalt, specifikt kundsegment där vi ville stärka lojaliteten (Goal 8) Sedan spenderade vi några minuter med att beskriva och måla upp en bild av en typisk persona från målgruppen. Här tog vi hjälp av en expert från vår CRM-avdelning. Självklart kan man också ställa öppna frågor via sina sociala nätverk, och en bra idé är även testköra sin kommunikation innan lansering.

HUR?

Trots utmärkta analysverktyg landade vi i insikten att vi inte kommer ha möjlighet att mäta ”Lojaliteten bland existerande kunder” i absoluta tal. Framgångsfaktorerna fick bestämmas av hur många som engagerar sig i innehållet (besöker, läser) samt hur mycket det delas och sprids. Allt i jämförelse med ”vanlig” kommunikation. Sen bestämde vi också att det måste finnas en röd tråd, en upplevd konsekvens och känsla av förväntan. Vi ska alltså inte göra en engångs-aktivitet, utan planera för någon typ av följetång eller serie.

VAD?

För att komma fram till faktiska förslag på Content Marketing-element behövde vi rubriker/teman att hänga upp dem på. Denna bild använde vi som inspiration. Sen plockade vi ut fyra punkter som passade bäst för den utvalda målgruppen och fyllde på med idéer under varje. Vi begränsade oss inte till något speciellt format utan tänkte på både texter, how-to’s, filmer, kartor, infografik, bilder, guider, tips, underhållning, spel och tävlingar.

Ett tips: Vänta med att fördjupa er i teknik eller val av plattform. Det är nämligen här man kan behöva kompromissa och tvingas prioritera bort kanaler och format. Då är det bra att veta vilka som med störst sannolikhet kan uppfylla målen.

 

Nu har vi början till en innehållsplan som förhoppningsvis bidrar till ett ökat upplevt värde av vårt varumärke och våra produkter. Har vi missat något som borde finnas med i strategin? Lämna gärna en kommentar!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen