I somras valdes jag in som styrelseledamot i Svensk Digital Handel. Vi är en organisation som jobbar för att framtidssäkra våra medlemmars digitala verksamhet och för att göra det enklare att handla på nätet. Visionen är att vartannat köp ska vara digitalt. En fråga som ligger mig varmt om hjärtat handlar om att växa genom att göra den digitala handeln jämlik med den fysiska. Drömmen om Enad Handel, ni vet…

Vad behöver göras för att säkra tillväxten för E-handeln i Sverige?

  • Anpassa lagstiftningen med hänsyn till konkurrensen ifrån USA och Asien. Till exempel genom att ta bort subventionerna till kinesiska e-handlare som idag kan skicka varubrev till Sverige till noll fraktkostnad.
  • Sänka ob-tilläggen i de fackliga avtalen så att näthandeln kan hålla öppet även på lördag och söndag.
  • Införa restriktioner mot illegal konkurrens och mot gråimporten av varor utan korrekta tulltariffer.
  • Förmå den svenska staten att genom sitt kontrollerade bolag (Postnord) börja leverera under helgerna.
  • Kräva att det under inga omständigheter kommer att bli tvingande att leverera varor till samtliga EUs medlemsländer.
  • Säkerställa att den digitala handeln har samma möjlighet som vanliga butiker att inte ta emot returer för produkter som varit på REA.
  • Ta bort nyttjandeavdraget, alltså möjligheten för en kund kan använda en vara och sedan lämna tillbaka den med avdrag för nyttjandet.
  • Ta hänsyn till komplexiteten i den nya dataskyddsförordningen som implementeras i mars 2018, så att handlare inte går under p.g.a de kostnader som krävs för att implementera regelverket.
  • Göra digital slöjd, till exempel programmering, till ett obligatoriskt ämne i grundskolan likt sy- eller träslöjd.
  • Ta fram en plan för hur vi ska säkra kompetensen hos 40-50 åringar så att de är fortsatt anställningsbara 20-30 år framåt i tiden.

Styrelsen i Svensk Digital Handel:

Freddy Sobin, ordförande, Koncernchef, Consortio Fashion Group
Catrin Folkesson, Head of New Markets, Clas Ohlson
Hans Ohlsson, CEO, Ellos Group
Therese Reuterswärd, E-Business Manager, Nestlé/Nespresso
Joakim Eskilsson, Head of Customer Service, H&M
Paul Fischbein, f.d koncernchef Qliro Group
Bassam El Mattar, Distribution & Online Director, Fritidsresor
Joakim Naumburg, Grundare Stayhard
Fredrik Persson, Head of Online, Stadium
Tomas Kull, Vd, Mathem

svenskdigitalhandel_logo

Vill du läsa mer om vad Svensk Digital Handel gör för att påverka politiska beslut och marknadskrafter för att framtidssäkra den svenska e-handeln, kika gärna in på dhandel.se. Är ditt bolag intresserat av ett medlemskap? Hör gärna av dig.

Sprid gärna vidare!
Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Email this to someoneBuffer this page