När jag hörde att ett hotell två kvarter hemifrån är aktivt på både Twitter och Facebook och att de uppgraderar mitt rum om jag är mayor på Foursquare – då blev jag nyfiken! Via Twitter fick jag sedan en inbjudan till rundvisning på Hilton Stockholm.

Min första fråga till hotelldirektör Peter Eriksson var varför han tror att någon skulle vilja lyssna på vad ett hotell säger i sociala medier? Förutom de självklara anledningarna som att underlätta förberedelserna inför ett besök, ordna transporter, boka mötesrum, ge information om lokaltrafik, väderprognoser, tillgängliga tjänster o.s.v nämner Peter två saker.

Den första är att hotellet har en historia att berätta. En historia som, tror han, är intressant och underhållande för alla. Han beskriver Hilton Stockholm som ett litet samhälle; gästerna, maten, kärleken, mötena, minnena, tempot, hushållet och kretsloppet. Med hotellet som röst vill man berätta om livet i det lilla samhället – om medarbetarna, inredningen, utmaningarna, erbjudandena, gästerna, miljöarbetet och om sådant som händer i staden, på Slussen.

Låna en cykel och upptäck Stockholm

Det andra skälet till att Hilton vill att du pratar om dem i sociala medier är för att dela med dig av dina upplevelser – med dina vänner, men gärna direkt med Hilton så att de kan få feedback om din vistelse.

Hilton Stockholm utmärker sig för att deras närvaro i sociala medier är så väl sammanflätad. På Facebook har man en fan page som man slagit ihop med sin Facebook Place (enligt alla konstens regler). Där kan man även boka ett rum. När man laddar upp bilder via Twitter så nyttjar man bildtjänsten Twitpic. Men samma uppsättning bilder går att finna även på Facebook. (Min favoritbild är den som visar badrummet med 60 minispeglar och en pall att vila sin handväska på.)

Ställer du en fråga på Twitter får du svar nästan omedelbart och Hilton försöker utnyttja hotellmedarbetarnas privata twitterkonton genom att referera till dem när det är relevant. När man checkar in på Hilton Slussen via Foursquare syns även en liten lista med incheckade ”Members of the Staff”. På Gowalla finns också en fin platspresentation. Och jag tycker faktiskt att det är lite coolt att man delar ut en belöning till den mest trogna besökaren!

Mitt intryck av de berättelser som genomsyrar Hiltons sociala kanaler är att de funkar för att de är så personliga. Bilder på hotellreceptionisterna, på uthyrning-cyklarna och på kockens kanelbullar varvas med inlägg om ny rumsinredning, förändrat konferensutbud och med information om dagens rätter på lunchmenyn. Jag tror att Hilton har bra förutsättningar för att lyckas med sin satsning i sociala medier. Framförallt för att de så tydligt visar att de är ”honest and do good shit”, varumärket Hilton är t.ex starkt förknippat med CSR och miljömedvetenhet. De kan dra uppmärksamhet till det faktum att de är Svanenmärkta, självhushållna med honung, återvinner alla sina stearinljus-stumpar, har en kravmärkt frukostbuffé och att de enbart förbrukar energi från vatten och vindkraft.

Så vad saknar Hilton för att bli internetgeeksens favorithotell?

Jerry Silfwer har listat kriterierna för ett äkta Geeky dream Hotel:

  • Möjlighet att boka roomservice online
  • Dator i rummet med förinställda bokmärken: sightseeing, SL-reseplaneraren, restaurangkarta m.m
  • Skype headset och Skype Out credits som ingår i priset.
  • Ljudsystem med premium Spotifykonto förinstallerat
  • Streamad video och ljudböcker på rummet
  • Intern hotellchatt för gäster, typ Yammer. Vad rekommenderar andra att utforska i Stockholm, är gymmet bra, vill någon dela taxi?
  • Recensioner från gäster på hotellets hemsida
Tack för ett trevlig besök!

PS. Vi ses på nästa Tweetup Sthlm – den hålls på Hilton Slussen!