Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Så arbetar vi med prioritering av projekt

För att vår eCommerce-avdelning ska arbeta i rätt riktning gör vi regelbundet en övning som vi kallar prioritering av ”The Bucket list”. Ni kanske har något liknande, t.ex en Product Backlog där  önskemål, förändringar, aktiviteter och change requests samlas och prioriteras av ett utvecklingsteam.

Vi har en sådan också men ”The Bucket List” är den övergripande idébanken med ett perspektiv på 2012-2015 varifrån vi plockar de flesta projekt. Bucket list består av ett virrvarr av förslag, en del är krav från organisationen men det mesta är hämtat från konkurrenter, casestudier, konferenser och trendanalyser.

Jag älskar den där listan! Vi öppnar och arbetar med den kanske två gånger om året och den största tillfredsställelsen är att få bocka av punkter på den, som faktiskt implementerats under året.

Nu på morgonen har jag satt av 3 timmar i min kalender för att fylla på The Bucket List med nya idéer och projekt som jag har samlat på mig. Tanken är att varje medarbetare i teamet fyller på listan på samma sätt. Sedan, baserat på ansvarsområde (Content, Webbutveckling, Marknadsföring, Social media osv) så delar vi in teamet i mindre grupper som får i uppgift att sätta ett affärsvärde på varje idé, en siffra mellan 1-5 för var och en av följande kategorier:

  • Erbjudande
  • Trafik
  • Konvertering
  • Snittordervärde
  • Mervärde
  • Lojalitet

Sen sammanfattar vi alla poäng och resten av teamet får komma med synpunkter och korrigeringar. Idéerna som får högst poäng flyttas över till Product Backlog där de tids- och kostnadsuppskattas. Om bedömningen görs att tid- och kostnad överstiger vår kapacitet så flyttas de oftast tillbaka till Bucket List och utvärderas på nytt ett halvår senare.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen