Så arbetar McDonald’s med Twitter

Att använda McDonald’s som referenscase inom social media brukar vara populärt. Här berättar Rick Wion, director of social media, om hur McDonald’s driver kundnöjdhet och dialog med hjälp av Twitter! Intervjuar gör Mark Schaefer.

 

Höjdpunkter från klippet: Användandet av Twitterveckor, dvs en person ansvarar för all dialog en viss vecka (som SJ också gör). Hur konsumenter inväntar en viss vecka för att få prata med sin favorit ur  Twitterteamet. Om hur medarbetarna väljs ut efter hur begåvade de är på dialoger och att skriva. Berättelsen om hur McDonald’s omvärldsbevakade i ett år (!) innan de började delta i konversationer.

 

 

På frågan om hur McDonald’s planerar att skala upp sociala-mediedialogen i fler länder än bara USA, med de krav på innehåll, språkstöd och lokala team det medföljer, svarar han dock undvikande. Någon som vet hur McDonald’s gör t.ex här i Norden?