Idag blev jag riktigt irriterad. Anledningen? Ett dåligt formulerat erbjudande i iTunes.

Jag är relativt ny som iPhone-ägare, vilket innebär att jag spenderar rätt mycket tid i iTunes och synkroniserar, addar appar och organiserar för att få allt som jag vill ha det på min telefon. Vid uppstarten av iTunes möts man av ett fönster som erbjuder en att prova tjänsten MobileMe.

”Prova MobileMe riskfritt i 60 dagar”.

Hur reagerar du på det? Min första tanke var ”Vad tusan händer efter 60 dagar?” Min andra undran var hur det är möjligt att en seriös aktör inom mjukvaruutveckling kan ha misslyckats så fatalt med att sätta fungerande copy.

MobileMe lyckas bättre med copyn på webben
Apple har lyckats bättre med copyn på webben

Web design for ROI


Kanske har du läst boken ”Web Design for ROI” av Lance Loveday och Sandra Niehaus. Där finns en bra sektion som poängterar vikten av att sätta bra copy på både knappar och menyalternativ. De tar t.ex upp skillnaden (återigen) mellan att skriva ”Registrera dig” och ”Registrera dig säkert”.

I boken beskrivs också vikten av att ge användare det de förväntar sig. Därför blir jag lika irriterad varje gång jag ska registrera mig på en ny sajt och knappen ”Logga in” har bytts ut mot något klämkäckt som ”Släpp in mig”, ”Börja tipsa” eller ”Let’s Go”.

Exempel


När stora tydliga knappar längst ner i ett mejl har texten ”Archive” så blir jag förvirrad (LinkedIn). När det finns två lika stora knappar bredvid varandra, där den ena heter ”Jag har tur” (Google) – så börjar jag svettas. Och jag tänker inte skämmas för att erkänna att jag aldrig har vågat klicka på något annat än ENTER efter mina sökningar, med konsekvensen att jag inte har någon aning om vad det innebär att ”ha tur”.

Jag håller med om att det i många fall är dåliga översättningar som är boven. Här har man förutsatt att det finns en svensk motsvarighet till engelskans ”re-open”:

flik
Chrome

Rätt: Ångra stäng flik (Firefox)
FelÖppna en stängd flik igen (Chrome)

Jag vill verkligen uppmana webbdesigners och copywriters att döpa saker till vad de är.

Sent kommer jag att glömma ungdomscommunityn som istället för att döpa mottagna meddelanden till ”inkorg” hade valt namnet ”flaskpost” tillsammans med bilden av något som såg ut som en sjuttis vodka..