Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Location Based Services @Springtime

I morse lärde jag mig allt och lite till om Location Based Services av PR-konsulterna på Springtime. Du som trodde att du redan visste allt om hur företag kan marknadsföra sig via LBS-tjänster..

Hade du koll på det här?

  • Det finns ett särskilt ord för att bli incheckad  någonstans trots att man inte är där: ”Placerape”. Så här justerar du dina sekretessinställningar för att undvika att bli placerapead.
  • Är du orolig för att konsumenter kommer att missbruka de giveaways och rabatter som ni erbjuder via Foursquare? Ingen risk! Första gången som någon nyttjar en incheckning för att få en rabatt registreras detta mot personens användarkonto vilket gör det omöjligt att missbruka dealen fler gånger.
  • För att intyga för Facebook att ett Place tillhör ditt företag kan du bli tillfrågad att skicka in kopia av en elräkning. Läs mer här.
  • Bild lånad av @gaslampa
    Johan Hedberg och Fredrik Pallin på Springtime
  • Det går fortfarande bara att koppla en fysisk Place till en Fan page på Facebook. Läs mer om hur Facebook har tänkt här.
  • Det var mycket diskussion kring hur företag som inte har några fysiska butiker ska upprätta spots och platser. Ska de skapa virtuella locations, eller påhittade platser? (t.ex precis bredvid en konkurrent) För mig är detta en ickediskussion. Det är väl uppenbart att man inte ska haka på ett GPS-baserat fenomen om det inte är tillämpbart för ens verksamhet?
  • Hur stort problem är fejkade incheckningar på Foursquare och varför återinför de inte en avståndsbegränsning som den på Gowalla? Någon här på bloggen som kan svara på det?
  • Om man vill skapa extra viralitet kan man låta sina kunder tipsa sina vänner om ett erbjudande varpå kunden själv blir belönad. Det har t.ex Heineken gjort.
  • Företag som engagerar sig i Location Based Services måste räkna med att bli recenserade i realtid. Realtidsfeedback från sina kunder, hur ovärderligt är inte det?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen