Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Onlinemarknadsföring på Medieinstitutet

När jag pluggade på högskola fanns det ingen inriktning som hette Onlinemarknadsföring. I stället pluggade jag fem år till Civilingenjör, jobbade parallellt på Microsoft och certifierade mig sen inom Industriell Projektledning.

Att skola om till onlineproffs tog mig ungefär 12 månader.

Idag har jag mött 31 av Sveriges blivande Onlinemarknadsförare som pluggar en ettårig YH-utbildning på Medieinstitutet, och det var en mycket tacksam publik.

Godbitar ur min föreläsning:

  • Förändrade konsumentbeteenden och trender inom digital marknadsföring
  • Effektmätning av marknadsföring i gammelmedia
  • Resultatmarknadsföring och CPA-modeller
  • Kundanskaffningskostnader och Life Time Value
  • Multikanal-attribuering för digitala kanaler och offline-online.
  • Varför konverterar kunden inte på nätet?
  • Är sociala medier en effektiv säljkanal?
  • Resultat från vår YouTube och Facebookkampanj
  • Så mycket tjänar vi på vår mobilsajt
  • Hur vi sänkte våra annonskostnader med 50%

Och så mitt tips till er som pluggar till onlinemarknadsförare:

Du kommer snabbt att bli utsedd till ”expert” på det du gör eftersom kunskapen är låg och området ungt. Din medverkan, råd och tips är ovärderliga för att resten av organisationen ska nå framgång – men för mycket internt konsultande och projektmöten och du riskerar att tappa fokus på dina egna mål.

Fokusera i stället på att sprida din kunskap till övriga kollegor  – och utbilda dem om vikten av mätning, konvertering, sökbarhet, socialt och mobilt. När det flyter som ett mantra genom alla avdelningar kan du gå tillbaka till din plats och ägna dig åt att tjäna mer pengar. På ett stort företag skulle jag gissa att hela ditt första år går åt till just detta.. Lycka till!

6 kommentarer på ”Onlinemarknadsföring på Medieinstitutet

  1. Hej Therese!
    Håller med mina klasskamrater ovan om att din föreläsning hos oss på Medieinstitutet var toppen! Det är intressant att höra om hur det är att arbeta ”in-house” och vad en roll på ett företag som Scandic kan innebära mer specifikt.

    Nu läser jag vidare om dina tips till att effektivisera sitt arbete!

    Lycka till med allt och god jul :)

  2. Hej Sandro, Emilia och Marcela – det var ett nöje att prata inför och med er om mitt favoritämne. Nästa gång vore det kul att spana lite på framtiden och vilka trender som kommer att prägla hur vi gör affärer om ett par år. God jul!

  3. Riktigt bra föreläsning, härligt att få se mer ”hands on” och faktiska problem. Lösningar är inte alltid så lätta som man tror!
    Kul också att se assisterande konvertering fungerar för er som det gör för min kund, det kommer jag verkligen pitcha på mer. Stort tack!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen