När jag pluggade på högskola fanns det ingen inriktning som hette Onlinemarknadsföring. I stället pluggade jag fem år till Civilingenjör, jobbade parallellt på Microsoft och certifierade mig sen inom Industriell Projektledning.

Att skola om till onlineproffs tog mig ungefär 12 månader.

Idag har jag mött 31 av Sveriges blivande Onlinemarknadsförare som pluggar en ettårig YH-utbildning på Medieinstitutet, och det var en mycket tacksam publik.

Godbitar ur min föreläsning:

  • Förändrade konsumentbeteenden och trender inom digital marknadsföring
  • Effektmätning av marknadsföring i gammelmedia
  • Resultatmarknadsföring och CPA-modeller
  • Kundanskaffningskostnader och Life Time Value
  • Multikanal-attribuering för digitala kanaler och offline-online.
  • Varför konverterar kunden inte på nätet?
  • Är sociala medier en effektiv säljkanal?
  • Resultat från vår YouTube och Facebookkampanj
  • Så mycket tjänar vi på vår mobilsajt
  • Hur vi sänkte våra annonskostnader med 50%

Och så mitt tips till er som pluggar till onlinemarknadsförare:

Du kommer snabbt att bli utsedd till ”expert” på det du gör eftersom kunskapen är låg och området ungt. Din medverkan, råd och tips är ovärderliga för att resten av organisationen ska nå framgång – men för mycket internt konsultande och projektmöten och du riskerar att tappa fokus på dina egna mål.

Fokusera i stället på att sprida din kunskap till övriga kollegor  – och utbilda dem om vikten av mätning, konvertering, sökbarhet, socialt och mobilt. När det flyter som ett mantra genom alla avdelningar kan du gå tillbaka till din plats och ägna dig åt att tjäna mer pengar. På ett stort företag skulle jag gissa att hela ditt första år går åt till just detta.. Lycka till!