Den 13 juni 2014 infördes en ny EU-lag med namnet ”lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler”. Distansköpslagen gäller för alla EU-länder, oavsett lokala avvikelser. Till exempel måste nu de länder som bara erbjuder 7 dagars ångerrätt övergå till att erbjuda 14 dagar. Och i länder som Finland och Tyskland blir det konsumenten som måste stå för fraktkostnaden vid en retur, inte ehandelsföretaget.

Sammanfattning – Lagen om distansavtal 2014

  • Ehandlare måste informera om kostnader som tillkommer för frakt eller porto.
  • Alla E-Butiker måste lägga till information vid knappar som ”Gå vidare till betalning” om att betalningen är bindande – annars har kunden inte betalningsskyldighet.
  • Som kund har du rätt att häva ett köpavtal om du innan avtalet tecknades meddelade att du måste ha leveransen en viss dag (och säljföretaget sen inte kan leverera denna dag)
  • Om en ehandel erbjuder sina konsumenter möjlighet att ångra ett köp elektroniskt så måste företaget bekräfta att de tagit emot ångermeddelandet (Automatiska svar funkar: ”Vi har tagit emot ditt mejl”)
  • En produkt måste skickas utan dröjsmål och senast 30 dagar efter det att avtalet ingicks. Om säljföretaget behöver längre leveranstid än 30 dagar på sig att packa och skicka så måste det avtalas med konsumenten.
  • Kunden har rätt att returnera produkten även om hon har använt den mer än vad som egentligen varit nödvändigt för att fastställa funktionalitet och egenskaper. Men då måste konsumenten ersätta näringsidkaren för den värdeminskning som uppkommit.
  • Konsumenter får längre tid på sig att returnera en produkt efter att de har ångrat sitt köp. Efter 14 dagar får man ytterligare 14 dagar på sig för att skicka tillbaka varan till avsändaren.
  • Om näringsidkaren har missat att informera konsumenterna om något av ovan, måste företaget stå för returkostnader och värdeminskning.

Vad tycker du om den nya lagen? Har ni sett över försäljningsvillkoren på er webbplats?

Inte alla råkar ut för en felleverans av 2000 meter trallvirke. Men vi missförstod helt enkelt varandra över telefon, och självklart stod leverantören för retur tillbaka. Inga spån där inte.