Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Nice girls don’t get the corner office

När jag slutade på Electrolux var det helt självvalt, en vacker dag fick vi besked via den nya VD:n att de regionala teamen skulle upplösas och ersättas av en mer toppstyrd marknadsavdelning. Detta drabbade bl. a oss som jobbade med webb och sociala medier, och jag valde att gå vidare.

Sociala medier i ett globalt företag

Electrolux var, och är, ett stort och komplext företag. Försöket man hade gjort 2010, då jag började, var att placera en onlineresurs i vart och ett av de existerande regionsteamen – en genial idé. Vi var fem personer i North Region som direktrapporterade till vår respektive verksamhet, men som i vardagen arbetade tillsammans. North Region bestod av en Customer Activation Manager, en PR Manager, en Trade Marketing Manager, en Digital Communications Manager (jag) och så en teamledande Regional Marketing Manager. Vi kompletterade varandra och kunde få ut maximalt av kampanjer och produktlanseringar tack vare att vi arbetade ”cross-functional”.

Norra Regionens marknadsteam

Det fanns ingen sociala medie-person på landsnivå som jag kunde arbeta med, men tack vare likheterna i kultur och språk gick det ändå ganska bra att sköta webbnärvaron på Nordisk nivå. Det är min övertygelse att en framgångsfaktor i sociala medier är att man har en geografisk närvaro och stöd från lokal PR-, sälj- och kundserviceorganisation. I alla fall så länge support, priser och säljmaterial är olika per geografisk marknad.

Om jag fick bestämma

Sista dagen på Electrolux satt jag vid mitt skrivbord med block och penna, och började skissa på en alternativ struktur. Hur skulle jag sätta ihop en global sociala medie-organisation om jag fick bestämma? Hur skulle rapporteringen se ut, hur skulle man kunna dra nytta av marknad och PR och vilka nyrekryteringar skulle behövas? Hur skulle språkskillnader hanteras, hur kunde man använda kanalerna för att få effekt över landsgränserna? Jag åt en sen lunch med Sara Alsén, Director of Corporate Communications, och hon frågade nyfiket om mina idéer.

Fem minuter med Chief Marketing Officer

Klockan 15:45 fick jag ett samtal från personliga assistenten till Electrolux Chief Marketing Officer. Jag ombeddes komma upp till CMO:s kontor klockan 16:00 för att presentera mina förslag. Jag skulle få fem minuter. Det tog ett tag innan jag förstod att Sara hade ringt ett samtal och anordnat mötet. Ingen jag jobbade med hade någonsin träffat en person ur ”the C-Suite”, än mindre varit uppe på nionde våningen!

En kvart senare stod jag utanför de låsta glasdörrarna högst upp på huvudkontoret, med en kladdig blyertsskiss i min hand. Den amerikanska CMO:n inledde mötet.  ”I understand that you are leaving us today.”  Sen lyssnade hon, ställde frågor och bad mig utveckla resonemangen så att hon skulle förstå. När de fem minuterna var slut skakade vi  hand och hon var så välklädd, snygg och mäktig. Jag tog pennan, krafsade ner mitt mobilnummer på baksidan av ritningen och överräckte det till henne. Jag vet inte varför jag sen sa: ”And they say that no nice girls get the corner office!” Hennes blick vandrade ett varv runt det stora hörnkontoret med utsikt över Kungsholmen innan hon svarade: ”Oh, yes they do.”

Läs mer: Centralisering hämmar företag att lyckas i sociala medier

3 kommentarer på ”Nice girls don’t get the corner office

  1. På min nuvarande arbetsplats så är vi på god väg att etablera en decentraliserad modell, med representanter/specialister på varje marknad. Vi ser att det i fallet sociala medier är mest givande att göra så – medan viss annonsering och marknadsföring blir mer effektivt om det hanteras centralt ifrån.

    Angående Disqus så är jag ledsen att behöva plocka bort det, tyvärr så buggade det här temat som jag har, så fort jag aktiverade Disqustillägget. Så jag kör Old Skool ett tag tills det kommer en fix. Ha en skön sommar!

  2. Intressant och kul inlägg. Nyfiken på hur den alternativa strukturen skulle se ut samt hur den ser ut på din nuvarande arbetsplats. Jättekul att du tillåts vara så transparent med dina arbetsdagar, önskar jag också kunde vara det, även om mina dagar inte är lika intressanta att berätta om :-)

    Var tog Disqus vägen? Ngn särskild anledning till att du plockat bort det? Jag funderar på att börja använda det, men du kanske känner till bra skäl till att låta bli?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen