Idag fick jag ett väldigt fint mejl av en kvinna som heter Karin och som undrade hur det gick till när vi förändrade vårt sätt att bedriva digital marknadsföring. Jag ska försöka förklara, även om det stundvis är rätt tekniskt!

Det vi gjorde i fjol var att ändra all kampanjmätning. Historiskt gav vi partnersajter provision för bokningar oavsett om deras sajt skickat det första eller det sista klicket innan kunden konverterade.

T.ex så registrerades klick från affiliateprogrammet som besök till vår sajt, och om det inom 30 dagar skedde en bokning utav detta besök (baserat på information i den cookie som sattes på besökaren) så antogs att detta köp var tack vare affiliates.

Eftersom den typiske resenären besöker upp till 22 sajter i planeringsfasen innan en bokning, triggades en himla massa instanser som kunde hävda att det var de som hade lett kunden till köpet – och skulle ha betalt. Det gällde även PPC, email och Display – kanaler där man också brukar räkna hem investeringarna utefter en ”kostnad-per-bokning”-modell. Alla de konverteringsscript på vår bekräftelsesida visste ju ingenting om varandra.

En stämningsbild mitt i allt det tekniska :)

Istället för att betala till flera marknadskanaler för en och samma försäljning har vi nu en strikt ”Last-Touch” policy. All digital marknadsföring baseras på spårningskoder som vi sätter på inkommande trafik. Och i kampanjrapporten i vårt mätverktyg kan ett köp inte tillfalla två trafikkällor.

  • För de flesta partners innebär det att fakturaunderlag baseras på försäljning från våra kampanjrapporter – istället för att gå på tredjepartens konverteringsscript på vår sajt.
  • För affiliateprogrammet, där försäljningar och ordervärde måste skickas tillbaka in i affiliateprogrammet inför utbetalning till publishers, innebär det att deras mätpixel bara triggas de fall affiliatecookien är den enda som återfinns på besökaren.
  • För PPC sätter vi också budget utifrån konverteringar som genereras från PPC-spårningskoder. Adwordspixeln finns kvar på bekräftelsesidan, men bara som backup.

Nästa steg är att ta fram sk Channel Stacking så att jag kan få en idé om vilken roll varje kanal spelat i ett köpbeslut i de fall den inte orsakade det sista klicket.

Hoppas att detta var ett bra svar till dig Karin och kanske lite inspiration till alla ni andra onlinemarknadsförare därute!