Av alla briljanta digitala kampanjer jag sett, från bland andra Lagerhaus, PepsiVisitSweden, Volkswagen, Brämhults, Dove, McDonald’s, HalebopFörsäkringskassan och Stadsmissionen – är Oriflames ”The Card” min all time favorite.  Tänk dig att du är kvinnan i början av filmen, som lever ett oinspirerande liv med noll motivationshöjande faktorer i ditt arbetsliv. Och så ges du en biljett till mer glamour i vardagen och möjligheten att tjäna dina egna pengar – ”The Card”.

Den här interaktiva filmen kommer allteftersom att handla om dig baserat på den information du angett i din Facebookprofil, din bild dyker upp på visitkortet som räcks över till potentiella kunder, du syns på TV och trycks på löpsedlarna.

Under filmens gång får du frågor om vilken mat du gillar och vilken bil du helst kör. Baserat på dina svar får huvudpersonen (du) olika skepnader –  bär du helst den röda klänningen är det den klädgaljen som din karaktär plockar ur garderoben morgonen efter.

Många i Sverige känner inte till varumärket Oriflame eller deras affärsmodell som bygger på att man säljer till privatpersoner som sedan säljer vidare till slutkund (likt Tupperware eller Mary Kay).

Tyvärr går filmen inte längre att hitta på den ursprungliga kampanjURL:en utan bara hos byrån Lifelike. Hur kommer det sig att flera stora företag missar detta när deras kampanjer är över?