Jag har länge varit motståndare till användningen av QR-koder trots att jag arbetar med digital marknadsföring. I Japan och USA är marknaden stor men i Sverige har metoden att använda QR (Quick Response) aldrig riktigt tagit fart – detta trots att vi är ett sådant smartphonetätt folk.  Hur kommer det sig?

Fördelar med QR-koder

  • De är superenkla att göra. Många webbsidor erbjuder gratis konvertering av URL-adresser till QR. Företag som Esponce erbjuder skräddarsydda koder som är roligare än den fyrkantiga bläckplumpen. Du kan inkludera en logga, en bild eller flerfärg.
  • Det är gratis (om man inte räknar trycket på produkter och skyltar).
  • QR-koder kan spåras och ge information om hur en kod har scannats och på vilka ställen.

Exempel på kreativa marknadsföringsmetoder med QR-kod

  • Reklamskyltar – En reklamaffisch med en QR-kod kortar vägen till konvertering om kunden slipper skriva in en webbadress eller leta sig igenom en hemsida.
  • Visitkort – En QR-kod kan öppna ditt visitkort direkt som en kontakt i mobilens adressbok.
  • Kläder – På en plattbröstad person funkar det bra att scanna in en QR-kod som kanske säger ”Scanna mig och du får 20% rabatt”.
  • Inbjudningskort – Vid pressreleaser, invigningar eller event kan en QR-kod på inbjudningskorten länka till en karta så att besökarna lättare hittar till lokalen.
  • Fordon – Taxi, bussar och företagsbilar har ofta dekaler på sina fordon men skulle kunna använda en QR-kod som leder till tidtabeller, erbjudanden, eller något företagsrelaterat.
  • Matprodukter – I stället för ”vill du veta mer, gå in på..”, kan koden länka till produktinformation, till ett recept eller en tävling.

Varför är jag skeptisk till QR-koder?

  • För jobbigt – Det är inte alla telefoner där en app för att scanna QR-koder finns installerad från början. Visst är det är enkelt att ladda ner men det finns inte en som är densamma för alla telefoner, och vissa behöver man till och med betala för.
  • För tråkigt – Som företagare måste du se till att landningssidan för koden erbjuder en upplevelse som inte kan fås på ett bättre sätt. Hittills tycker jag inte att målsidorna hållt den kvaliteten, och därför väcker QR-koderna heller inte vår nyfikenhet när vi ser dem.

[Disclaimer] Detta inlägg innehåller länkar till tre företag som i utbyte bidragit med idé och bild.