Jag har aldrig jobbat på en nyhetsredaktion (för det räknas väl inte att sträckkolla på The Newsroom på HBO?) Men jag har träffat många duktiga journalister, redaktörer och fotografer. Och insikten är denna: Vi har massor att lära från publicisterna!

Det är logiskt när man tänker efter

  • Effekten av, och toleransen för, reklam och sponsrat innehåll minskar medan innehållskonsumtionen ökar.
  • Historieberättare blir vinnare i kampen om uppmärksamhet eftersom historier trollbinder. (Tänk om kunderna väljer att läsa vår tidning!)
  • Ju mer tid man spenderar med (innehåll från) ett varumårke desto större är sannolikheten att man väljer deras produkter och rekommenderar dem till andra.
  • Sök- och sociala algoritmer straffar konton som publicerar sällan och belönar de som har ett regelbundet flöde av nytt innehåll.
  • Det är dyrt att ta in byråhjälp och avståndet till verksamheten gör det svårt att få det rätt på första försöket.
  • Ämnen som funkar always-on är kostnadseffektiva eftersom de kan återanvändas med minimala justeringar.
  • När alla avdelningar på ett företag gör någon typ av kommunikation är det svårt att hålla en röd tråd och samma idéer uppfinns på fler ställen.

Tänk om marknadsavdelningen kunde bli mer som en nyhetsredaktion?

RedBull Media House och Marriott Hotels har byggt upp separata mediebolag med hundratals anställda som producerar och förvaltar TV-kanaler, festivaler och livsstilsmagasin. För små och snabbrörliga företag kan det vara mer effektivt att köpa in sig i andras contentproduktion mot ensamrätt att använda innehållet.

Men det finns fler sätt. I inlägget Marknadsavdelningen som mediehus – så funkar det beskriver jag hur du kan utnyttja de resurser som redan finns i företaget för att bygga ett alldeles eget Marketing Newsroom.