I veckan besökte jag ett konsultföretag inom webb och management. Där upplevde jag någonting ganska sällsynt, nämligen viljan att rekrytera efter person, inställning och passion. Innan en kandidat ens kom så långt i processen att de fick göra ett arbetsprov eller blev tillfrågad om referenser, fick de träffa 14(!) medarbetare. Företagets inställning var att arbeta aktivt med de anställdas personliga varumärken – att betrakta dem som en förlängning av företaget och låta leveranserna mot kund formas utifrån medlemmarnas kompetenser och expertis.

Fyndiga visitkort från Voddler

Ett exempel: I ett uppdrag mot en lång och trogen kund ansvarar konsultföretaget för bl a digital affärsutveckling, strategi och koncept. Under projektets första år tillsattes en projektledare som hade erfarenhet av systemarkitektur, infrastruktur och teknik. Projektet blev som effekt ordentligt förankrat i kundens IT-organisation, lösningarna blev skalbara och optimerade. Under nästkommande år gjordes ett skifte av projektledare, och ersättaren som tog över var expert på användbarhet, gränssnitt och tillgänglighet. Till följd fick leveranserna en ny udd, de var väldesignade, behovsanpassade och intuitiva. Och så fortsätter sammansättningen i teamet att förändras, en organisk och dynamisk utveckling som garanterar att sanarbetet inte växer fast.

Per Frykman skriver om hur nyckeln till att både företaget och dess kunder skall bli vinnare utan tvekan är den individuella medarbetaren. Och tidigare i våras postade Daniel Ek, grundare av musiktjänsten Spotify, detta på Twitter:

It´s all about the people.

Jobbar du på ett konsultföretag som har vågat släppa sargen och som lyfter fram sina medarbetare på liknande vis? Skriv gärna en rad i kommentarerna!

Sprid gärna vidare!
Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Email this to someoneBuffer this page