Jag tänkte dela med mig av mina viktigaste lärdomar och tips inför att skapa en strategi för sociala medier. Den här lathunden kan du att plocka upp när du behöver koka ner det viktigaste till en enda slajd.

Förstå att

Investera

  • I rätt personer. Anställ duktiga skribenter. Ta vara på talanger i teamet och utbilda, utbilda.
  • I verktyg för översättning, deduplicering och versionshantering av innehåll
  • I system och processer (Lean?) för att förbättra innehåll, göra färre misstag och öka lönsamheten.
  • Vårda dina byrårelationer. Alla briefer ska innehålla minst en delbar/social komponent.

Anpassa tonalitet

  • Var mänskliga, autentiska och engagerande.
  • Det råder en “kuraterings- bubbla”. Det finns ett behov av unik, vackert presenterad information.

Sätt rätt mål

  • Definiera varför ni är i sociala medier – hur bidrar det till era affärsmål?
  • Definiera nyckeltal som ska bidrar till affärsmålen: delningar, inkommande länkar, spridning, sentiment etc.

Acceptera misslyckande

  • Att misslyckas är (förutom lärorikt) ett tillfälle att skapa nya ambassadörer genom att uppvisa bra bemötande och exceptionell kundservice.

20130321-170440.jpg
Om du vill ha mer inspiration, läs gärna vidare kring hur man sätter en organisation för sociala medier.