Jag fick en fråga på LinkedIn om hurvida 45 dagar är för lång livslängd för en kampanjcookie för affiliatemarknadsföring. Är du osäker på vad som menas med kampanjcookies? Läs mer här.

Livslängd för kampanjcookies

Cookie-livslängd är ett styrmedel man använder för att tillskriva olika digitala kampanjer rätt försäljning. Branschstandard för cookie-livslängd inom digital marknadsföring är 30 dagar. Beroende på vilken bransch man är i brukar webbanalytiker experimentera med en längre livslängd, t.ex om produkten man säljer har en lång beslutsprocess (dyra kapitalvaror eller komplexa tjänster). Cookie-livslängd kan man kontrollera själv i sitt analysverktyg.

Betydelse för affiliates och för kostnaden

Affiliatemarknadsföring är lite speciellt eftersom ni betalar baserat på all försäljning som sker under cookietiden. Här blir det alltså viktigt att hålla koll på kostnaderna när cookiens livslängd ökar till 45 dagar. Glöm inte heller att sätta samma cookietid för affiliatetrafik  i ditt eget webbanalysverktyg för att kunna jämföra lika-lika.

MEN – den försäljning ni mäter från kampanjspårningen i ert analysverktyg är inte densamma som försäljningen affiliatenätverket registrerar (och tar betalt för) Affiliatesystemet har ju ingen aning om vad användaren besöker för sajter eller klickar på för annonser efter interaktionen på deras länk. De får betalt för all försäljning från ett klick på deras sajter, medan ert webbanalysverktyg bara tillskriver försäljning till affiliates när det klicket var den enda betalda kampanj besökaren interagerade med innan köp.

Det kan låta som teknikaliteter, men jag har själv noterat diskrepanser på 100% mellan ”sista och första-klicket”. Det innebär att hälften av all försäljning jag betalade affiliateprovision på, även kostade mig pengar och klickkostnader hos t.ex Google Adwords och andra betalda kampanjer som besökaren hade passerat efteråt.

Ju längre cookietid ni sätter i Affiliateprogrammet, desto större är sannolikheten att den ursprungliga besökaren väljer att återkomma till er sajt via andra betalda kampanjer – men ni åker fortfarande på att betala provisionen till affiliate-sajten.

En lång cookietid för affiliates är motiverad när:

  • Produkten ni säljer har en lång beslutsprocess (typ bilar och kapitalprodukter)
  • Ni inte bedriver så mkt annan digital marknadsföring som man vet kommer att ”stå för det sista klicket” under cookietidens längd.
  • Du agerar på en ny och omogen marknad och vill öka incitamenten för affiliates att driva trafik till sajten.

Det finns en workaround

Där jag jobbar har vi byggt en snurra på tacksidan som avgör huruvida en affiiate-besökare är ”opåverkad” eller om den blivit överskriven av en annan kampanj. Scriptet triggar i såfall inte en försäljning till affiliatepartnern! Jag har minskat våra kostnader för affiliatemarknadsföring med 50% genom att utesluta försäljningar där sista klicket kom via PPC, epost eller andra betalda trafikpartners.

Hoppas att detta var till hjälp!