Det är inte lätt att hänga med i svängarna när de stora amerikanska sociala plattformarna ständigt byter funktioner, gränssnitt och regler.  Den senaste veckan har jag jobbat med att skapa ”venues” på Google, Facebook Places, Foursquare och Gowalla. Såhär funkar det enligt min erfarenhet om man vill ladda upp flera platser på en och samma gång:

Facebook Places. Organisationer som ingått avtal om s.k Facebook Check-in Deals erbjuds möjlighet till att göra en batch upload av sina fysiska platser, i praktiken fyller man i en excelmall med koordinater, adress, länkar och information. Se t.ex hur Stadium har gjort. McDonald’s är ett annat exempel. Tyvärr är det ju ett stort ekonomiskt commitment att göra en kampanj  med Check-in Deals. Man kan få hjälp att skapa places för platser som inte redan finns, och att rätta till koordinater och information för existerande. Men – min erfarenhet säger mig att det förmodligen krävs att du är en frikostig annonsör. Annars är det bara att börja skapa, redigera och uppdatera manuellt genom att klicka ”Är det här ditt företag?”

Foursquare erbjuder företag allt ifrån Check in Deals, Badges, Friend discounts och Specials. Det går bra att både etablera sig som Brand (varumärke) utan geografisk närvaro, eller om man är ett företag som har platser och butiker. För att claima de venues ni äger, sök upp dem på Foursquare och klicka ”Are you the manager of this business?”. Foursquare kommer att manuellt verifiera att du är behörig representant för företaget. Om du har fler än 10 platser/butiker kan du få hjälp att claima alla på en gång. ”If you own or manage more than 10 venues please open a new ticket and include the word ”BULK” in the subject line. A member of the team will get back to you shortly with a form that will expedite the process.”

Gowalla har inte lika mycket kommersiella möjligheter ännu, man kan få ett skräddarsytt meddelande eller erbjudande varje gång någon checkar in. De är dock utvald samarbetspartner till Facebook vilket innebär att det automatiskt skapas en Places page när någon skapar en spot i Gowalla. Gowalla har också utsett ett par svenska ambassadörer som kan hjälpa till att redigera felaktiga koordinater och information – t.ex Jan Videren. Men det enklaste är att mejla Gowalla en lista med alla URL:er till de spots du vill claima så gör de det. Om det däremot helt saknas en Gowallaspot för en plats antar jag att någon anställd/användare måste åka dit och skapa den på plats.

Bulk-uppladdning i Google Places

Google Places är ju hygienfaktorn bland ovan nämnda om du frågar mig. Smått förvånansvärt är att sökjätten erbjuder sig att verifiera din business genom att skicka ett vykort (!) till den adress du försöker redigera. Efter 2-3 veckor när vykortet kommit fram har du tillgång till din Google Place och du kan göra en CSV-uppladdning  som uppdaterar alla dina Places på en och samma gång.

Det var en genomgång av de största Location Based Services. Hoppas att ni har haft nytta av tipsen!

Sprid gärna vidare!
Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Email this to someoneBuffer this page