Säljer du produkter på nätet och har undrat hur du ska få dem att synas med bild och pris på Google? I det här inlägget går jag igenom hur man skapar så kallade Product Listing Ads och vad som krävs för att komma igång med shoppingannonser på Google.

Marknadsplatsen Google Shopping, tidigare Google Product Search har funnits i USA i flera år, men inte förrän hösten 2013 lanserades möjligheten för svenska e-handelsplatser att annonsera baserat på produktkategori, utförande, pris och lagersaldo. I Sverige var bl. a royaldesign.se och activeoutfit.se tidigt ute och visade bestick och jaktutrustning i sökresultatet. I dag finns nästan alla stora aktörer med produktannonser på Google:
Espresso_productads

Men först en liten ordlista

  • Google.com/Shopping är en marknadsplats som Google utvecklat enbart för att presentera onlinebutiker och deras produkter. Här kan konsumenter filtrera, sortera och hitta varor från varumärken och e-handelssajter som finns representerade med kallade Product Listing Ads.
  • Product Listing Ads är annonser som syns på google.com/shopping men framförallt mitt ibland, eller till uppe till höger om Googles organiska sökresultat. När någon klickar på en produkt, betalar annonsören för klicket precis som för Adwords.
  • Shopping Campaigns eller Shoppingannonser på svenska, är en uppsättning av Product Listing Ads i Adwords som tillåter annonsörer att organisera, skräddarsy och styra visning, budgivning, målgrupp och rapporter per grupp av annonser.
  • Google Merchant Center är gränssnittet där man laddar upp all information om de varor och produkter man vill annonsera. Mer om detta längre ner.

Steg 1 – Skapa ett konto på Google Merchant Center

Börja med att skapa ett konto på Google Merchant Center. Härifrån hanterar och styr du visning, presentation, budgivning, optimering och tidsstyrning av alla dina Product Listing Ads.

Steg 2 – Förse alla dina produkter med attribut

För att dina produkter ska visas korrekt och matchas mot mot rätt sökningar i Google Shopping, måste du se till att de förses med lämpliga attribut. Vissa är obligatoriska medan andra krävs enbart för vissa typer av produkter (t.ex. kläder).

Exempel på attribut:

  • Produktens namn
  • Pris
  • Produktkategori
  • Bild
  • Beskrivning
  • Färg, storlek, material, mönster
  • Produktens URL
  • Leveranskostnad
  • Unique Product identifier: Universal Product Code (UPC), European Article Number (EAN), International Standard Book Number (ISBN), Manufacturer Part Number (MPN) eller Brand (Varumärke)

Här hittar du Googles landsspecifika kravspecifikation på produktattribut, och här finns en lista över vilka Unique product identifiers som gäller för de produkter du säljer.

Kom ihåg: Google kommer att utesluta produktannonser som saknar något av de obligatoriska attributen. Annonser syns mindre om de inte utrustas med de rekommenderade attributen.

 

Steg 3 – För dig som säljer kläder

Eftersom kläder, skor, väskor, smycken och accessoarer ofta kommer i en mängd olika färger, material och storlekar krävs lite extra jobb för att få upp dem på Google Shopping. Google kräver exempelvis ett par specifika attribut för just klädesplagg. Antingen hör dina produkter till gruppen ”enkla plagg” som bara finns i ett utförande per modell eller så hör de till klassen ”varierande plagg” och säljs i flera utföranden, mönster och storlekar.

PLA espressomaskin

Steg 4 – Ange fraktkostnad och leveranssätt

Det finns tre sätt att ange information om leverans och frakt för de produkter du vill annonsera med på Google Shopping.

  1. Via kontoinställningarna i Merchant Center: Basera fraktkostnaderna på fasta schabloner eller på produktegenskaper som pris, transportvikt eller beroende på var besökaren bor.
  2. Direkt i produktlistan: Specificera fraktkostnader per produkt via leveransattribut som ”Stad, leveranssätt, postkod och pris.” Du kan ta med varje attribut upp till 100 gånger per objekt, om du vill specificera fraktkostnaden för enskilda postkodsområden.
  3. Kombination av båda: Du kan ange standardfrakt-information i Merchant Center, men sedan åsidosätta inställningarna för vissa utvalda produkter med hjälp av leveransattributen.

Du kan definiera olika leveranssätt (Express, Postpaket, Hempaket, Företagspaket) men du behöver inte sätta vilken som ska användas som standard, då Google kommer alltid att visa det leveranssätt som är billigast.

Visste du att Product Listing Ads även har stöd för aktuella priskampanjer, rea-priser och utförsäljningar?

 

Steg 5 – Ladda upp ditt produktfeed

Du laddar enklast upp din produktlista direkt i Google Merchant Center. Om din datafil överstiger <20 MB bör du ladda upp den via ftp. Två format tillåts –  antingen .txt eller .xml. För de allra flesta är det enklaste att skapa en excel-fil som man sedan exporterar i kommaseparerat textformat. Google tillhandahåller ett Excel Spreadsheet där man kan se hur det är strukturerat. Det finns även information om hur man skapar ett kommaseparerad textfil.

Det kan ta upp till 3 arbetsdagar för Google att bearbeta en produktlista första gången.

 

Hur ofta ska produktfilen uppdateras?

Vi vill att annonserna på Google Shopping ska spegla de mest aktuella informationen om dina varor, så ditt produktfeed måste uppdateras lika ofta som du uppdaterar data på din egen e-handelsplats. Finns det ett API utvecklat för er webbplattform är det möjligt att ni kan bygga en dynamisk koppling till Google som skickar uppdateringar så fort det finns ny eller förändrad data.

Kom ihåg att Google ser allt, och om de spindlar din e-handelsplats och upptäcker skillnader mellan den produktdata du angett i listan och den information du publicerar på din egen sajt, så tas dina annonser bort från Google Shopping.

Steg 6 – Skapa annonskampanjer för dina produkter

Slutligen är det dags att länka samman ditt Google AdWords-konto med ditt Google Merchant Center-konto. När du kommit så långt är du redo att sätt ihop din första Shopping campaign. Jag kommer inte att beskriva annonsupplägget i detta blogginlägg, utan hänvisar direkt till instruktionerna hos Google. Stort lycka till!

Fortsätt: Sätt upp en Shopping Campaign >>