Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Intervju i Resumé om Facebooks framtid

Läser du tidningen Resumé? Då kanske du har läst artikeln i senaste numret där jag och andra digitala åsiktsmaskiner intervjuas om hur vi ser på Facebooks framtid. Här utvecklar jag mina svar lite mer i detalj. Mer bra läsning på temat finns i artikeln Hur ser Facebooks framtid ut?

Hur stor är risken för att FB börjar tappa medlemmar och aktivitet i hög takt de närmsta åren?

Facebook har blivit en självklar del av den sociala infrastrukturen och ett nav för underhållning och debatt vardagen. Facebooks dominans och ledande ställning kommer inte vara självklar för all framtid, men det kommer ta många år innan vi ser ett betydande medlemstapp. Vi har helt enkelt blivit beroende av våra vänner, att göda, följa och växa våra relationer med dem. Dessutom är Facebook med applikationer som chattjänsten Whatsapp, magasinliknande ”Paper” och nyhetstjänsten Storyful på väg att bli den enda källan vi behöver för mediekonsumtion, nyheter och underhållning.

thereseresume

Hur tror du att medlemmarnas FB-användning kommer att utvecklas kommande två år?

Det har blivit vanligt att osanna rykten, bilder och nyheter sprids via Facebook vilket kommer göra användarna mer skeptiska och källkritiska. I takt med en ökad oro för intrång i vår integritet och säkerhet, kommer användarna även att bli mer pålästa i integritets- och rättighetsfrågor. Troligtvis blir Facebook tvungna att skärpa kraven på vad som räknas som min privata sfär, vem som äger mitt innehåll, och hur de hanterar närvaron av externa aktörer. Men en del användare kommer oundvikligen att söka sig till nya plattformar där de kan umgås och slappna av i frånvaro av företag, mediebolag och ”storebror”.

Hur tror du att företagens användning kommer att utvecklas under samma tid?

Idag har ca 69% av sveriges större företag en närvaro på Facebook. Många företag har byggt sin kommunikation på den egna webben, på Instagram eller i företagsbloggar på Facebooks funktionalitet att logga in, dela, kommentera och tävla. Det kommer inte att upphöra, snarare förstärkas. Däremot kommer varumärken att börja bedömas efter sitt sociala anseende. För att företag ska ges tillstånd att delta i våra konversationer på Facebook kommer det att krävas bevis på goodwill, hållbarhetsarbete och sociala ansvarstagande.

Hur viktigt är FB i företagens marknadsmix online generellt anser du?

Generellt ser jag tre starka argument till varför Facebook är viktigt i ett företags marknadsmix: För det första har Facebook något som vi marknadsförare eftertraktar, nämligen möjligheten att prata en till många och en-till-en i samma andetag. För det andra kan företag som använder Facebook Connect som inloggningsform till sina communities och appar uppnå mer trafik från Facebook än från t.ex Google. För det tredje är Facebookplattformen en guldgruva för att göra kvalificerad datainsamling och målgruppsanalys.

Vilka effekter når företagen på FB idag?

För företag som erbjuder produkter för den mobila konsumenten spelar Facebook en mycket stark roll. Facebook är med sina fantastiska mobila appar, meddelande- och incheckningstjänster en magisk portal mellan den digitala och den fysiska världen. Andra effekter jag sett tack vare Facebooknärvaro är kortare handläggningstider, minskat missnöje och en starkare relation mellan kund och produkt. För varumärken finns många exempel på hur Facebooknärvaron bidragit till positiv ”employer branding” och varumärkesförflyttning genom transparent arbete med att förmedla företagets värderingar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen