Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Hur ser Sociala Medier ut om 10 år?

Pust, jag avskyr egentligen frågan. Har fått den två gånger den senaste veckan: ”Hur tror du att Sociala Medier ser ut om 10 år?” Känns lite kämpigt att spekulera när det inte ens är givet hur det ser ut om tio minuter.. Och vad är egentligen ”sociala medier”? Just här och just nu är det Facebook, bloggar och Twitter. Men jag tror att begreppet är helt utdött om tio år.

Here goes nothing:

Jag ser framför mig att ordbehandling, shopping, chatt, sök, video, TV, musik samkörs helt sömlöst. Man stänger aldrig av eller på en apparat. Man loggar aldrig in och aldrig ut. Man byter aldrig sajt, app eller flik. Det finns inga licenser, inga versioner, inga lösenord. Man ”prenumererar” på individer eller grupper av individer, inte på specifika kanaler. Ovanpå allt ligger AI-filter som vet vem man är och vad man vill göra – de styr vart man hamnar och vad som presenteras.

  • Alla har digitala testamenten som stipulerar hur jag ska representeras på Internet efter att jag är död, tänk myWebWill.
  • Vi drabbas av en social media fatigue och kräver att företag och annonsörer ska bannas från sessioner där vi vill umgås med vänner och slappna av.
  • Röststyrda tjänster har inte slagit men någon typ av biologisk signatur finns som gör att min identitet bara kan verifieras av mig och inte kan kapas.

Sociala nätverk är helt integrerade i all typ av kommunikation, telefon, meddelandetjänster, mejl, video, gruppchatt osv. Ungefär som nya Gmail och HTC-mobiler gör idag. När någon ringer ser jag hur de mår, var de jobbar och vilka vi gemensamt känner. Google kommer veta precis vad vi vill ha vid varje givet ögonblick. Prediction-based search är ännu mer utbrett och det driver oss till vansinne :)

Google-prediction.jpg

Joakim Jardenberg tror på följande tre trender de närmaste tio åren: Toward zero friction, The one machine och The social drug. Vad tror du? Hur socialiserar vi, delar bilder, dejtar och statusuppdaterar i framtiden?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen